Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Strandplanter og tilpasning

Her ser vi nærmere på planter som vokser rett ved sjøen, såkalte strandplanter. Hvilke av plantene vi finner på stranden er typiske strandplanter og hvilke tilpasninger må de ha for å leve i de omgivelsene.

Foto: Strandplanter. Norges Naturvernforbund Foto: Strandplanter. Norges Naturvernforbund

 Forarbeid

  • Elevene bør i forkant kjenne til plantenes oppbygging og funksjon til de ulike plantedelene. Fint om dere kan ha en gjennomgang av dette på skolen før feltdagen. Rot, stengel, blad og blomst.
  • Elevene bør ha snakket om hvilke faktorer de tror er viktige for at planter skal overleve. De fleste vil nok tenke jord, vann og sol. Kan de tenke på noen andre?
  • Hvilke utfordringer tror dere planter som vokser på stranden kan ha? Fint om dere stiller spørsmålet slik at elevene har «tenkt litt» før de kommer, men dette trenger ikke være arbeidet med. Dette skal vi snakke mer om på stranden.

 

Feltdagen

Vi går samlet langs stranden og snakker litt om hva slags vegetasjon vi ser. Er vegetasjonen høy, lav, tett, glissen, variert, monoton og så videre. Hvilke utfordringer har planter generelt og hva er utfordringene til strandplanter. Repetisjon av plantens oppbygging og de ulike delers funksjon. Se på noen planter som eksempel. Litt om biologisk mangfold og bærekraft. Ca 30 min.
Så går elevene i grupper og får hver sin oppgave om en plante som vokser på stranden. Elevene arbeider med oppgaven og får veiledning underveis. Ca 30 minutter. Vi samles for en oppsummering. Hva fant gruppene ut, hva har de lært i dag. Ca 30 minutter.

Etterarbeid

Elevene samler notater og bilder fra turen. Finn ut mer om planten ved å søke i bøker og på nett. Gi eksempler på andre arter i samme familie. Se på det latinske navnet – hva betyr det og har det en sammenheng mellom navnet og levestett/utseende? Arbeid i grupper og lag en presentasjon.
 
Alternativ 1: Elevene presenterer resultatene sine digitalt for resten av klassen. 
Alternativ 2:  Elevene presenterer resultatene sine ved å lage en poster/veggavis.
Alternativ 3: Elevene presenterer resultatene sine på skolens læringsplattform.

Faglig forklaring

Se faktaark om ulike vanlige strandplanter vedlagt. Naturvernforbundets nettbutikk tilbyr flere gode felthåndbøker og artsplansjer (se link til høyre).

Kommentarer/praktiske tips

Å vekke nysgjerrighet og undring over det vi ser i naturen. Det er lov å spørre ”hvorfor” og så forsøke å komme med så mange svar som mulig selv.

Huskeliste for feltdagen:

  • Alle må kle seg etter været. Sjekk værmelding og se ut. Husk at det kan være en del vind påstranden. Hvis antydning til regn må elevene ha med seg regntøy og gummistøvler. Ikke ta på de peneste og lyseste klærne denne dagen.
  • Hvis det er sol – husk å smøre ansiktet med solkrem. Vi er veldig eksponert på en strand.
  • Skriveblokk og skrivesaker.
  • Hvis elevene har – ta med digitalt kamera.
  • Hvis skolen har – ta med digitalt kamera.
  • Eventuelt en flora.

 

Nettressurser

(naturvernbutikken.no)