Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 30-45 minutter

Lær å kjenne ulike tangtyper

Gjennom en liten gjettelek med ulike eksempler av fersk tang lærer du navnet på de vanligste tangtypene.

tang kan dykkes etter!

Denne aktiviteten passer godt som avrunding av en dag i felt ved sjøen. Lærer samler inn eksemplar av ulike tangtyper i løpet av dagen, gjerne med hjelp av elevene som ofte uansett kommer bærende med ting de har funnet i fjæra.
 
1. Lærer bestemmer de ulike eksemplarene ved hjelp av egen kunnskap eller håndbok, og legger de så spredt ut på bakken med et laminert nummer på hvert eksemplar.
 
2. Samlingsstund. Elevene samler seg klare i grupper på 2-4. Lærer holder opp og viser frem tangtypene en og en, med nummer. Beskriver karakteristiske kjennetegn sammen med elevene, men avslører ikke artsnavn.
 
3. Elevene får så 20 min til å skrive opp sin liste med forslag til riktige artsnavn.
 
4. Gjennomgang i plenum. Riktige svar kan notere seg 1 poeng. Det vanker heder og ære til gruppa som fikk flest rette.

Faglig forklaring

Tang, tare og sjøgress er veldig viktig levested for både store og små sjødyr. De kan her gjemme seg for rovdyr, og finne næring. En enkelt tarebusk eller sjøgress kan huse flere titalls ulike arter smådyr, akkurat som et tre kan gjøre på land. Torskebarn har tang og sjøgress som sitt viktigste oppvekststed, og hvis taren og sjøgresset blir borte forsvinner også småtorsken. Tang og sjøgress trenger akkurat som landplanter sollys for å vokse, så derfor finner du ekstra mye av det i fjæra hvor det er mye lys ned i sjøen.

Kommentarer/praktiske tips

Varsle elevene når det er 10 min igjen av oppgaveløsningstiden.
 
Det er lurt å finne en naturlig avgrensning av området der oppgaven legges frem, for eksempel langs en vegg eller liknende.

Materialer og utstyr

Felthåndbok om tang og tare.

Laminerte A4 ark med nr 1-10.

Eksempler av lokal tang og ålegress funnet tidligere samme dag.

Nettressurser

(naturvernbutikken.no)