Hopp til hovedinnhold

Referat fra nettverkssamling for eksterne aktører i DNS, 29. april 2019

26 aktører fra 14 organisasjoner deltok på nettverkssamling i Den naturlige skolesekken på Universitetet i Oslo.

Gjennom erfaringsdeling, faglige og fagdidaktiske økter var målet for dagen å

• få en retning på hvordan samarbeide med skolen
• diskutere hvordan få samarbeide til å dreie seg om undervisning for bærekraftig utvikling
• samarbeide rundt hva de som eksterne kan bidra med av spisskompetanse og hva de har avtalt med skolen

Dagen startet med en aktivitet som viste hvordan bilder kan være en god innfallsvinkel når man skal jobbe med komplekse lada problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling? Videre var det en kort erfaringsdeling rundt kontakten med samarbeidsskolene så langt og hvilke forventninger de trodde skolene har til å delta i dette nettverket. Et leseoppdrag innledet arbeidet med hva som kan være viktig prinsipper når man skal få en retning på samarbeidet med skolene (Scheie, E., & Korsager, M. (2014). Samarbeid mellom skole og eksterne aktører. Naturfag (2), 58-61. Lenke til artikkelen her.

Bilde 2 fra nettverkssamling for eksterne aktører, 29. april 2019

Med utgangspunkt i leseoppdraget ble det gode refleksjoner og diskusjoner i gruppene omkring hva ord som reelle problemstillinger, relevans, motivasjon, nærmiljø, eierskap demokratisk deltakelse, faser og vidløftig kan bety for samarbeid mellom eksterne aktører og skoler.

Deretter gikk vi inn på hva som kjennetegner komplekse, lada problemstillinger (wicked problems). Med utgangspunkt i to skoleprosjekter (Vestby Videregående skole og Solvang skole) diskuterte vi hvordan slike problemstillinger kan være en innfallsvinkel for arbeid med bærekraftig utvikling i flere fag. Hver organisasjon skulle videre tenke ut 3-4 aktuelle komplekse, lada problemstillinger knyttet til eget arbeid som kan diskuteres med samarbeidsskolen.

Bilde 3 fra nettverkssamling for eksterne aktører, 29. april 2019

Avslutningsvis så vi litt fremover:

  • Naturfagsenteret sender kontrakt til skolene med organisasjonen i kopi
  • Aktørene oppretter kontakt/telefon/mail eller møte med skolene før sommeren – Få med alle lærere som skal med, minst to lærere. Skriv logg fra møte.
  • På samling i september skal dere sammen med skolene finne felles problemstilling(er). Det er viktig å huske at samarbeidet skal gå over to år med lærerne og at oppleggene skal utvikles sammen.
  • Naturfagsenteret utvikler et forarbeid til skolene som sendes fra aktøren de samarbeider med i forkant av septembermøte.
  • Neste samling er 5.–6. september. De som ønsker kan bestille overnatting på Scandic Vulkan.  

Møtedager for hele neste skoleår finnes i tabellen nedenfor. Merk datoen for andre samling som er endret siden vi møttes sist. Riktig dato er 19. november:

 

Tidspunkt - frist!

Aktivitet i Den naturlige skolesekken Ekstern aktør
Juni 2019 Kontrakt med Naturfagsenteret Skriver ut, signerer og sender tilbake et eksemplar i papirform med brevpost til Naturfagsenteret.
5.-6. september 2019 Nettverkssamling Delta med to representanter på nettverkssamlingen, Botanisk hage og Universitetet i Oslo
September/oktober 2019 Fakturering Elektronisk faktura på tildelt beløp skal være sendt innen 15-10-2019. Fakturainformasjon her.
19. november 2019 Nettverkssamling Delta med to representanter på nettverkssamlingen, Universitetet i Oslo.
7. februar 2019 Konferanse Deltakelse på DNS-konferansen, to representanter.
29. april 2020 Nettverkssamling Delta med to representanter på nettverkssamlingen, Universitetet i Oslo.
Skoleåret 2019/2020

Erfaringsdeling Informerer og deler sine erfaringer fra DNS-prosjektet i nettverket og for andre i organisasjonen.
Samarbeidsmøter Avtale samarbeidsmøter med samarbeidsskolen gjennom skoleåret.
Refleksjonsskriv Dele av organisasjonens erfaringer underveis i skoleåret.


 
Naturfagsenteret 14. mai 2019,

Lene Halvorsen og Eldri Scheie