Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • Flere små turer i felt og noen timer i klasserommet med å skrive naturstiposter.

Lage natursti i skogen i nærmiljøet

Lag en natursti for alle andre som ferdes i et skogsområde dere kjenner! Elevene deles opp i grupper for å bli kjent med skogsområdet, finner ulike typer av dyrespor, treslag, sopper, dyr og planter og lager en natursti av dette

Finn et skogsområde som er i nærheten av skolen. Snakk med elevene på forhånd om hva de tror de kan finne i skogen. For at eleven skal bli kjent med nærmiljøet bør skogen oppsøkes flere ganger i løpet av et år for å finne ulike typer av spor. La elevene ta med seg ulike typer av oppslagsverk for sportegn, dyr, insekter og planter. Ta også med et kart over området. Hvis GPS er tilgjengelig kan den brukes for å lage kart og poster til senere bruk. 
 
Stien dere lager i felleskap trenger ikke være så lang, med alt fra 5 til 10 poster. For å unngå slitasje i naturen er det lurt å unngå våte partier i skogen. Hensikten er å vekke nysgjerrigheten hos elevene for hva som finnes i naturen. Bruk kamera for å ta bilder. 
 
Lag poster basert på ting dere oppdaget i skogen deres. Lag spørsmål som handler om Hva? Hvordan? Hvor? Når? Hvorfor? Heng så opp postene med klessklyper og pass på at postene er beskyttet for regn (f. eks laminert) før de blir hengt opp. Merk postene med tall slik at senere deltakere på naturstien kan fylle ut skjema, og sjekke fasit som dere henger opp på en lur plass.
 
Tenk igjennom hvordan folk skal kunne finne postene. Er de lagt langs en naturlig sti, eller må dere tegne et kart og forklaring og henge opp ved starten? Utfordre andre klasser til å prøve naturstien!

Bildet viser hodebeinet fra et dødt dyr

Eksempler på poster eller temaer kan være:

Berggrunn:
Hvilke bergarter finnes? Har innlandsisen formet området? Finnes det tegn etter siste istid som jettegryter og skuringsstriper?
 
Planter og dyr:

Hvilke sopper, plantearter og treslag er typiske? Hvilke typer av pattedyr, insekter og edderkoppdyr finnes i området? For høyere årstrinn kan du også legge inn spørsmål om systematikk.
 
Spor etter dyr:

Finnes det spor etter dyr i området? Spor i snøen, en spist kongle eller andre tegn?

Kulturminner:

Finnes det for eksempel setervoll, gruver, gammel ferdselsvei, ruin.
 
Morsomme innslag:

Gammelt grevlinghi, flotte trær, skjeletter, trær med rare former, kronglefuru, skjørtegran, dødt tre som likner et troll.
 
Vann:

Hvor finnes grunnvannet? Finnes det eksempler på opplevelser av vann i skogen, bekk, et lite skogstjern (bademuligheter) etc.

Det er lagt ved linker til nettsider som kan gi svar på spørsmål dere lurer på.

Materialer og utstyr

  • Digitalt kamera

Nettressurser

(miljodirektoratet.no)
(miljolare.no)
(entomologi.no)