Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Opplevelser i skog

Lærerveiledning for undervisningsopplegg

Feltbaserte oppgaver til bruk i skog. Hensikten er å få barn og unge til å bli glade i å ferdes i skogen, og å bli kjent i nærområdene. Skogen er en biotop som alle har et forhold til, og som er relativt lett å komme til i en eller annen variant uansett hvor man befinner seg. Skog egner seg særlig for å vise relasjonene som finnes mellom naturen og mennesker, og hvordan mangfoldet, (som er særlig høyt i skog) er sårbart for menneskenes forvaltning av naturen ut ifra et syn på naturen som økonomisk ressurs.

Skog. Norges Naturvernforbund Skog. Norges Naturvernforbund

Undervisningsopplegget består av syv ulike aktiviteter:
 

  1. Lag natursti i skogen i nærområdet
    Hensikten med oppgaven er at elevene skal bli kjent med ulike typer av sportegn, dyr og planter som finnes i nærmiljøet i løpet av året.
     
  2. Finner du forskjellen på naturskog og planteskog?
    Bli kjent med et skogsområde i nærmiljøet med lite menneskelig aktivitet. Lær artsnavn på trær og å se forskjell på plantet skog og uberørt skog.
     
  3. Hva er en eventyrskog?
    Naturvernforbundet har definert eventyrskog som opplevelsesrik skog. Se nærmere på hvilke opplevelser du får av ulike typer skog.
  1. Lag en historie om et kulturminne i skogen
    Finnes det en setervoll, gammel bro, oppbygd vei en skog i nærmiljøet. La eleven utforske området, la elevene fantasere om hvem de tror har holdt til her før.
     
  2. Bærtur i skogen
    La elevene få plukke og smake på bær som blir modne på ettersommeren. På denne måten kan elevene bli kjent med ulike typer av bær.
     
  3. Rollespill  skogbruk/friluftsliv
    Her kan elevene drøfte spørsmål, formulere argument, skille mellom meninger og fakta samt vurdere bruk og misbruk av ressurser, konsekvenser det kan få for miljøet og samfunnet.
  1. Lag et akvarium for klasserommet. Akvarium med dyr og planter fra en dam eller et tjern i skogen gir elevene en mulighet til å opplever naturens under.

Nøkkelord:

Skog i nærmiljøet, mangfold i naturen, sanser, naturfag, gjenkjenne og beskrive, biologisk mangfold, feltarbeid, systematikk.