Nyhet

Tenk-handle-lek! Kastellet skole og Aktivitetsskolen stiller ut sitt bidrag til en bærekraftig utvikling i Ekebergparken

Det er torsdag før påske og solens ståler har ikke helt kraften til å komme seg gjennom tåka som ligger som et lokk over Oslo by og Oslofjorden. Men det gjør ingenting for utenfor Lunds hus i Ekebergparken står barna fra 3.trinn på Kastellet skole, tett sammen og holder varmen og stråler! Det er nemlig de som har laget utstillingen «Tenk-handle-lek» nå skal innvies i Ekebergparken.

åpning

Men før vi slipper inn i huset skal det holdes tale: «det er viktig at dere, barna får et nært forhold til nærmiljøet deres» sier Camilla Von Køppen  fra Ekebergparken «slik at dere får eierforhold til Ekebergparken, dere eier den jo litt og». Barna nikker, ja her har de jo vært mange ganger helt siden de startet prosjektet i september, så de kjenner parken godt nå. 

Fotograf: Kathrine Sæthre Fotograf: Kathrine Sæthre Assisterende rektor ved Kastellet skole, Nina Kristin Sæthre fortsetter innvielsen med sin tale. «Velkommen til utstillingen fra prosjektet Tenk-handle-lek som er et samarbeid mellom Kastellet skole, Aktivitetsskolen, Den naturlige skolesekken og Ekebergparken. Her har elevene laget egne leker av natur og gjenbruksmateriale og lært om det med bærekraftig utvikling».  Videre takker Nina Kristin Sæthre alle involverte fra både Ekebergparken, lærere ved Kastellet skole, aktivitetsskolen, foresatte, Den naturlige skolesekken, og fremfor alt barna som jo er sentrum for det hele.  «Dette har vært et samarbeidsprosjekt, der mange har dratt lasset sammen».

Frida Ridelius fra Aktivitetsskolen forklarer at det er tre klasseromlærere og to lærene fra aktivitetsskolen som hovedsakelig har jobbet med prosjektet, og at skoleledelsen har vært svært positive innstilt til arbeidet. «Dette prosjektet har gitt oss en rød tråd å jobbe med gjennom skolehverdagen og aktivitetsskolen. Og vi har hatt elever som har smilt fra øre til øre i hele år».

Tilbake utenfor Lunds hus forklarer en jente at hun har laget en larve som bor i et hus sammen med sine med 25 barn. På spørsmålet om hva den er laget av sier hun «vi brukte doruller». Jenta ved siden av forklarer hun laget en slange av pinner «først tegnet vi og lekte, deretter gikk vi i naturen og fant pinner og bygde leken vår».

Vel inne i utstillingen finner jeg etter litt leting larven med de 25 barna og blir betatt av barnas fantasi. Her er ikke bare en larve av doruller. Det to jentene som har samarbeidet har med utgangspunkt i larven bygd opp et helt univers som larven lever i. De har brukt gjenbruksmaterialer som de har fått hjemmefra. På skiltet foran leker har barna beskrevet leken sin.

Det er like mange forskjellige leker som det er barn, men mange har samarbeidet.  Når jeg spør en gutt om hvordan han kom på ideen til leken sin sier han «jeg har lest mange bøker» jenta ved siden av forklarer «det er altså ikke så veldig vanskelig å lage leker selv».

Det tverrfaglige prosjektet (matematikk, kunst og håndverk, norsk, naturfag og samfunnsfag) "Tenk-handle-lek" har aktivisert elevenes forkunnskaper om bærekraftig utvikling. Videre har det stimulert dem til kreativitet og engasjement ved at de kunne formulere spørsmål og gjøre egne erfaringer gjennom utforskning og ved å lage "gammeldagse" leker.

For alle som selv vil se hva elever som deltar i et slikt prosjekt i Den naturlig skolesekken kan få til, er utstillingen "tenk-handle-lek" i Lunds Hus i Ekebergparken åpen fra torsdag 17. mars og står frem til mandag 28.mars.

Nettressurser

(ekebergparken.com)
(kastellet.osloskolen.no)