Hopp til hovedinnhold

Referat fra nettverkssamling for eksterne aktører + skoler i DNS, 6. september 2019

Sted: Auditoriet 2 i Georg Sverdrups hus, Universitetet i Oslo
Tid: 10.00 – 15.00

23 aktører fra 13 organisasjoner deltok sammen med 25 lærere fra sine samarbeidsskoler på nettverkssamling i Den naturlige skolesekken. De eksterne aktørene har allerede deltatt i nettverket i et år og alle har invitert med seg en skole som de skal samarbeide videre med de neste to årene.

Samlingen startet med at alle skrev en kort logg. Lærerne reflekterte rundt hvilke forventninger de har til samarbeidet de har innledet med den eksterne aktøren og Naturfagsenteret v/ Den naturlige skolesekken og de eksterne aktørene skulle dele noen tanker om hva de mener er viktig å fokusere på i fortsettelsen av dette nettverket for å nå målet!

Målet med nettverket er å etablere en gruppe med eksterne aktører som vil bidra til å utvikle og prøve ut prinsipper for samarbeidet mellom eksterne aktører og skoler i arbeidet med bærekraftig utvikling.

Deretter gjennomførte vi en gruppeaktivitet med utgangspunkt i spørsmålene «Hva legger du i bærekraftig utvikling?» og «Hva skal til for at undervisningen kan handle om bærekraftig utvikling?». Målet med aktiviteten var å bevisstgjøre deltakerne på begrepets innhold og forsøke å sortere og gruppere dette mangfoldige innholdet. Dette arbeidet ble koblet opp mot hvordan Overordna del i læreplanen beskriver både bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling (UBU).

Bilde 1 fra nettverkssamling for eksterne aktører + skoler, 6. september 2019

Etter lunsj deltok alle på en leseaktivitet hvor målet var å modellere hvordan begrepet bærekraftig utvikling kan innledes sammen med elever, og hvordan det eventuelt kan tas videre i en større aktivitet.

Videre så vi på hvordan problemstillingen kan være en innfallsvinkel som kan bidra til utvikling og spissing av prosjektene slik at undervisningsoppleggene handler om UBU. Problemstillinger innenfor bærekraftig utvikling kjennetegnes ved at de er komplekse og verdilada. Den eksterne aktøren og lærerne ved deres samarbeidsskole jobbet her med hvordan problemstillingen i eget prosjekt kan spisses eller utvikles slik at den tydelig peker mot at elevenes utbytte av prosjektet er bevissthet om bærekraftig utvikling.

Siste del av dagen ble brukt til å diskutere og presisere elevutbytte i prosjektet, hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger ønsker vi at elevene skal ha etter endt prosjekt, eller hva trenger elevene for å kunne jobbe med og utforske problemstillingen i prosjektet? På hvilke måte kan arbeidet med prosjektet være et bidrag til elevenes handlingskompetanse for bærekraftig utvikling?

Bilde 2 fra nettverkssamling for eksterne aktører + skoler, 6. september 2019

Avslutningsvis så vil litt fremover:

- etter å deltatt i henholdsvis to og tre år er målet at alle prosjektene er beskrevet slik at de kan være gode eksempler for andre lærere og eksterne aktører som skal samarbeide om undervisning for bærekraftig utvikling.

- refleksjonene underveis er viktige og verdifulle når erfaringer skal deles og diskuteres i nettverket. Derfor ønsker vi at dere noterer ned tanker og korte refleksjoner underveis. Det er flott om loggene leveres inn via lenken https://nettskjema.uio.no/a/118004. De eksterne aktørene kjenner til denne formen fra tidligere og det er ikke meningen at dere skal skrive lange avhandlinger.

- Neste samling er 19. november på Centralen i Oslo sentrum

 

Eldri Scheie og Lene Halvorsen