natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- ungdomstrinn 8-10
- vg1
- 45 minutter
Bærekraftige produktvalg
Dette er et undervisningopplegg der elevene får jobbe utforskende omkring temaet bærekraftig utvikling. Undervisningen er strukturert etter 5E-modellens fem faser: engasjere, utforske, forklare, utvide og vurdere. Vurdering er integrert i alle de andre fasene, men kan gjøres eksplisitt underveis.
Læringsmål
Det overordnede målet er å gi elevene handlingskompetanse for bærekraftig utvikling med på grunnlag av både økologiske, økonomiske og sosiale forhold. Gjennom denne øvelsen kan elevene utvikle sin bevissthet omkring det å ta reflekterte konsument-valg for en bærekraftig utvikling.
Kunnskap: å forstå begrepet bærekraftig utvikling
Ferdigheter: evne til å reflektere kritisk over egne forbruksvalg og samarbeide om å ta beslutninger
Holdninger: bli bevisst at man som individ kan bidra til bærekraftig utvikling og utvikle engasjement for å bidra til en bærekraftig framtid
Forberedelse
- Kjøp fire epler av ulike sorter, hvorav et bør være økologisk og et norsk. Sjekk utvalg i butikken, før det lages informasjonsark, utvalget varierer veldig med sesong.
- Sørg for at informasjonsark passer til eplesorter som er kjøpt.
- Skriv ut informasjonsark og valgskjema.
- Fem minutters forelesning om bærekraftig utvikling.
Fremgangsmåte
Engasjere
Legg eplene på bordet. Utfordre elevene om deres forbruksvalg – i dette tilfellet koblet til valg av epler (se eksempel på spørsmål).
Lag et tankekart på tavla med et eple i midten og fyll i tankekartet med forslag som elevene kommer med (pris, størrelse, smak, farge, produksjonssted, produksjonsform).
Til ettertanke: Hva er avgjørende for ditt valg av eple (kriterier) når du handler epler i butikken?
Tidsramme: 2 minutter til å tenke i gruppene, 5 minutter til å fylle i tankekart.
Utforske
Del ut ark med informasjon om eplesortene. Gi elevene oppdraget. De får lov til å utforske eplene som de vil: smake på, kjenne på, lese om osv. De får 15 min til å utforske eplene og ta et valg. Valget skal begrunnes av et hovedargument.
Oppdrag: Dere skal kjøpe epler til en skoletur til 50 elever. Dere kan kun velge ett av følgende fire epler. Hvilken sort velger dere å kjøpe og hvorfor?
Tidsramme: 15 minutter
Forklare
Referer til tankekartet på tavla når gruppene oppgir argumentene sine.
Oppdrag: Hver gruppe skal oppgi hvilken sort de har valgt og gi et hovedargument.
Tidsramme: 2 minutter
Utvide
Vis figuren om bærekraftig utvikling. Forklar hva bærekraftig utvikling handler og hva som ligger i de tre perspektivene økonomi, økologi og sosiale forhold.
Til ettertanke: Eksempler på elementer under de ulike dimensjonene: økonomi, økologi, sosiale forhold.
Tidsramme: 3 minutter
Forklare
Ta en runde i plenum der hver gruppe viser hvilket eple de har valgt, sier hovedargumentet sitt og under hvilket område argumentet faller inn under.
Til ettertanke: Sosial: smak, utseende, størrelse, produksjonssted (vilkår for arbeidere), produksjonsform (helse for arbeidere). Økologi: produksjonsform og sted (transport). Økonomi: pris, størrelse, smak.
Tidsramme: 10 minutter
Utvide
Oppsummering og refleksjon av temaet bærekraftig utvikling. Våre forbruksvalg påvirker på ulike måter både miljø, sosiale forhold og økonomi. Et bærekraftig valg er et reflektert valg der vi i størst mulig grad tar hensyn til alle dimensjonene ut fra de mulighetene og begrensningene et individ har.
Oppsummering – Skape bevissthet om å ta reflekterte forbruksvalg for en bærekraftig utvikling.
Til ettertanke:
«Noen som tenker at de vil endre argument/velge annet eple? – Eventuelt hvorfor?»
«Hva gjør et valg mer bærekraftig enn andre?»
«Hvorfor bør vi ta hensyn til flere perspektiver når vi snakker om bærekraftig forbruk?»
«Hvordan kan dere bruke kunnskapen fra denne aktiviteten i deres eget liv?»
Tidsramme: 10 minutter
Variasjon i produkter
- Skalldyrforrett: norsk hummer, reker, Crabsticks, scampi
- Sjokolade: økologisk, fairtrade, palmeolje
- Middag: biff, vegetar, fisk, viltkjøtt
Materialer og utstyr
- fire epler av ulike sorter, hvorav et bør være økologisk og et norsk. Ellers kan det være variasjon i pris, smak, størrelse og produksjonssted
- ark med informasjon om de fire eplesortene
- ark med kriterieskjema for eplevalg