Nyhet

«Rosenvilde i stratosfæren» - vær, klima og klimaendringer

Ti, ni, åtte, syv, seks….

Vi står på idrettsplassen på Rosenvilde videregående skole en solskinnsdag i mars, og hører på at 90 elever teller ned til oppskyting av en værballong.

Fem, fire tre…

Elevene startet forrige uke med prosjektet i Den naturlige skolesekken «Rosenvilde i stratosfæren» som handler om vær, klima og klimaendringer. Prosjektet startet med teorigjennomgang og forberedelse for elevene før de fikk besøk av meterolog Kristian Gislefoss. Men nå er det altså en værballong som skal slippes opp i atmosfæren, helst til 30 000 moh. sier geografi-læreren Ingvar Nørstegård.

To, en, slipp!

Ballongen stiger rask til værs mot den blå himmelen. Den driver svakt vestover i den svake vinden som blåser i dag. Egentlig er det dårlig vær for værballong sier Ingvar, det er mer interessant hvis det er «mer vær», for da kan man blant annet observere skydannelse.

Elevene skal levere en rapport som sluttprodukt for prosjektet. Et av spørsmålene de skal drøfte er blant annet hvilke konsekvenser økt drivhuseffekt har for arktiske områder. "Ja, det henger sammen med bærekraftig utvikling, at vi ikke skal ødelegge naturen for framtidige generasjoner. Men som det ser ut nå, så ser ikke det ut som vi klarer det da…" sier en av elevene.

Ute under ballongsslippet forklarer Ingvar hvordan ballongen fungerer teknisk, hva den koster og hvor mye vekt den skal holde – helst 350g, det er det radiosenderen veier. Han forklarer også at det er viktig å ha tillatelse fra luftfartskontrollen fordi ballongen kan stige opptil 30 000moh – altså langt over der fly trafikkerer på 10 000 – 11 000moh.

Rosenvilde Elever som registrerer

Under slippet av ballongen kommer det flere lærere ut for å se på. Naturfagslæreren Bente som har vært i tett samarbeid med geografilæreren Ingvar. Avdelingslederen Anders Linghjem-Godal sier at dette samarbeidet har vært svært viktig for prosjektet. "Geografi har jo kun 2 timer på Vg1, men sammen med naturfag blir det 7 timer i uken. Dessuten utfyller kompetansemålene i de to fagene hverandre på en god måte og elevene ser sammenhengen mellom fag i prosjektet."

I tillegg kommer andre lærere og rektor Terje Bentzen ut. Rektor forteller at alle lærere er informert om hva som skjer denne dagen. De er også informert om prosjektet i Den naturlige skolesekken. Prosjektet er viktig for skolen som har profil «Miljø, mangfold og muligheter» og jobber for å være en kreativ og framtidsrettet skole. "Da er det viktig at elevene ikke bare får høre om, men også tester ut og observerer i praksis", sier rektor.

 

Når ballongen er ute av syne samles elever og lærere i auditoriet. Elevene kan her følge med på værballongens ferd på kart, og få direkte tilgang til målinger av vind, luftfuktig, høyde osv. via radiosignaler. De sitter i grupper på 2-3 og registrerer dataene i et diagram. Lærerne bytter på å forklare hva de ser på skjermen og hvordan det kan tolkes. I tillegg har de et dataprogram som kan estimerer hvilken bane ballongen kommer til å få og hvor den kommer til å lande. Lærerne har på forhånd gjort et prøveslipp for to uker siden for å se at alt fungerte og for å få en ide om hva som skjer med ballongen. Da gikk batteriet tomt på 6000 moh. Nå har den passert det og Ingvar puster lettet ut. "Nå føler jeg at vi har lyktes – håper den kommer på minst 20000 moh", avslutter Ingvar.