natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Oversikt over årets skoleprosjekter 2018/19
Her er en liste over alle skoleprosjekter som er med i Natursekken 2018/2019.
Akershus | Aust-Agder | Buskerud | Finnmark | Hedmark | Hordaland | Møre og Romsdal | Nordland | Oppland | Oslo | Rogaland | Sogn og Fjordane | Svalbard | Telemark | Troms | Trøndelag | Vest-Agder | Vestfold | Østfold
Akershus
Drøbak Montessori skole AS |
Hvordan kan vi på DMU få bærekraft enda bedre integrert i vår praksis? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Vår skole har et uttalt mål om å sette bærekraftig utvikling (BU) og FNs bærekraftsmål på dagsordenen for elevene, ikke bare i all undervisningen men også sett i sammenheng med det dagliglivet og det vi gjør som institusjon (skolens virksomhet og kultur). Vårt prosjekt “mikroplast og artsmangfold i Drøbaksundet†prøvde nettopp det, å knytte problematikken av plast i havet til de ulike aspektene i BU og den daglige driften av vår fiskebedrift. Undervisningen skulle fra å skape kritisk tenkning føre til etisk og miljøbevisst handling som bedrift og enkeltpersoner. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:9. trinn8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Drøbak Montessori Barnehage og BarneskolenSnøhettaPower House/Skanska - Rune SteneDrøbak akvarium - Klaus BarekstenNorsk Institutt for Vannforskning (NIVA)- Amy Lusher og Rachel Hurley |
|
Frogn videregående skole |
Bør vi sette ut kunstige rev i Drøbaksundet? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Vi ønsker at elevene får innsikt i det biologiske mangfoldet under vann i vårt nærområde, Oslofjorden. De skal utvikle en økt kompetanse innenfor bærekraftig utvikling ved å lære om ulike faktorer som truer det biologiske mangfoldet i havet, og deretter jobbe med å se om det er mulig å restaurere biologisk mangfold. I tillegg, vil de også være med å utforske andre tiltak kan være med på å forhindre at biologisk mangfold reduseres. Et viktig hovedmål er også å få elevene til å se at matematikk er et fag som er et viktig redskap til å skape forståelse for verdens miljøproblemer, og at språk er et viktig redskap man bruker for å kommunisere problemene utad. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?MarinreparatøreneSeiersten Ungdomsskole |
|
Hundsund ungdomsskole |
Hundsund redder verden, litt |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Tverrfaglig arbeid og prosjekt som skal bidra til økt kompetanse i og for en bærekraftig utvkling, men fokus på lokale tiltak. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:9. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?MDGBærum Kommune Klimaklok kommune, miljøstasjoner, Isi, HaraldrudInger Grimm, Den magiske fabrikkStatoil, Aker Solutions -foredrag overgang til fornybare løsningerHunsund skolerestaurant |
|
Hølen skole |
Såna før og nå - Natur og kultur |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsettingen er å utvikle et tverrfaglig undervisningsopplegg for 3.-7. trinn hvor vi bruker elva som pedagogisk læringsressurs.. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Vestby historielagVestby landbrukslagFAU, Vestby jeger og fiskeforening |
|
Lillestrøm videregående skole |
LilleStortinget 2019 |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsetningen for prosjektet er å videreutvikle og styrke tverrfaglig tankegang ved skolen. Vi ønsker å har enda mer fokus på dybdelæring og tverrfaglighet vil styrke elevenes evne til å se hvordan de ulike fagenes kompetansemål griper inn i hverandre. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?LilleStortinget ved Lillestrøm videregående skole |
|
Luhr skole |
Sikre bærekraftig utvikling for salamanderene ved Luhr skole |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.De rødlistede salamandrene har lenge vært truet av utbygningen i området rundt Ødegården, og i nærområdet til Luhr skole er arealet til dyrene nylig blitt ytterligere redusert gjennom utbygning av skolen, boligbygg hvor dammen måtte flyttes. Hovedmålsetning for prosjektet er å følge med på og forbedre livsvilkårene til salamanderartene ved dammen rett ved siden av Luhr skole. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:6. trinn, 5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Rotary LørenskogKjeller skoleKjell Sandaas |
|
Nesodden videregående skole |
Kunstige rev - rehabilitering av marint miljø utenfor Tangenbrygge |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Kunstige rev - rehabilitering av marint miljø utenfor Tangenbrygge Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Marinreparatørene |
|
Rustad skole |
Skolehage som utforskende arena for bærekraftig utvikling |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.DNS skal gi elevene dybdelæring gjennom utforskende aktivitet knyttet til skolehagedrift og bidra til refleksjon, kreativitet, kritisk tenkning og engasjement. Skolehagen skal gi økt kompetanse for bærekraftig utvikling hos alle elever og lærere. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:6. trinn, 5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Ås ungdomsskole. Vi ønsker også med tiden å trekke inn andre aktører som eldre, barnehager, mottaksklasser, Ås videregående dersom det er mulig og rom for det.Brønnerud skoleÅs historielagFAU (og foreldregrupper)NMBU/Vitenparken |
|
Seiersten ungdomsskole |
Bør vi sette ut kunstige Rev i Drøbaksundet? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Prosjektet skal øke elevenes tilknytning til sin lokale strandsone og skape større bevissthet rundt bærekraftig utvikling og at de har muligheten til å gjøre noe for bedre situasjonen for indre Oslofjord. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Froogn Videregående skoleMarinreperatørene |
|
Ski videregående skole |
Må jeg gå naken, eller? Er det mulig å forbruke uten å få dårlig samvittighet? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Prosjektet skal lære elevene å drive tverrfaglig fordypningsarbeid gjennom livsløpsanalyser av forbruksprodukter, og stimulere deres tro på at de kan forandre samfunnet i mer bærekraftig retning. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Ungt entreprenørskapFair & SquareFN-sambandetSvanemerketNMBU |
|
Son skole |
Kompostering, drivhus, frøbank og utekjøkken |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.En skolehage er en fin arena for tverrfaglig læring og en ressurs som kan knyttes til mange læringsmål i skolen. Skolehagen er også med og bidrar til økt kunnskap og undring over prosesser i naturen, som igjen øker respekten for og gleden ved å bidra i det økologiske kretsløpet. Og ikke minst - ha det gøy i skolehagen. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?MovarLise Halvorsen. NMBU, Erling KroghVestby kommune ved Irene Beatrice BrevadSkøien Gård ved Line SkøienSon frøbibliotek ved Ylva Linnestad |
|
Sørumsand skole |
Livet langs Glomma i 100 år |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Sørumsand skole videreutvikler kontakten med lokale aktører for å skape forståelse for hvordan livet i lokalsamfunnet har vært, og hvordan utviklingen i samfunnet har ført til nye måter å leve og arbeide på ved Glomma. Et hovedanliggende i undervisningen er å sette fokus på bærekraftig utvikling, og at i løpet av en treårsperiode skal elevene kunne forstå den lokalhistoriske utviklingen, og hvordan utnyttelse og utbygging av naturressurser har påvirket livet og omgivelsene de siste 100 år. Elevene skal i løpet av perioden flere ganger ha reflektert over hvordan utviklingen vil kunne bli i framtiden. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Renseanlegget på Sørumsand (MIRA)Museene i Akershus (MiA) |
|
Tangenåsen ungdomsskole |
Kunstige rev - rehabilitering av marint miljø utenfor Nesoddtangen brygge |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevene skal delta i Marinreparatørenes prosjekt «Kunstige rev». Der skal de, gjennom observasjon og planlegging og gjennomføring av praktisk arbeid, få innsikt i det maritime miljø i nærområde, bli bevisst på egen og andres påvirkning av miljøet og få en bedre forståelse av maritimt liv og økosystem. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Aktuelle avdelinger i Nesodden kommuneNesodddenvideregående skoleMarinreparatørene |
|
Vettre skole |
Vettre verden rundt |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hvordan kan vi på Vettre skape muligheter for en bærekraftig utvikling i nærområdet? Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Asker elveforum (mm)Asker kommune - futurebuilt, Sahara Forest ProjectRepresentanter for det lokale jordbruket, bl. a. Solberg gårdAker BiomarineVEAS |
|
Ås ungdomsskole |
Bærekraftige måltider |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevene skal øke sin kompetanse om bærekraftig utvikling gjennom et prosjekt der mat, bærekraftige måltider og matsvinn settes i fokus. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:9. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Dysterjordet andelslag i ÅsVitenparken Ås |
Aust-Agder
Moltemyr skole |
Lokale utfordringer i i fjæra i Arendal med hovedfokus på plast |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Ungdomsskoleelever vil gjennom et 3 årig prosjekt bli engasjert og reflektert i lokalmiljøets utfordringer i økosystemet i fjæra. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Turistforeningen NaturvernforbundetFlødevigen HavforskningsinstituttReturkraft |
|
Tingsaker skole |
Skolehage |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Skolehagen er et læringssted hvor elevene får føle naturglede og praktisk erfaring med plante og dyreliv. Det å bruke sansene ved læring i flere fag vil gi en bedre dybdelæring av teorien i skolen. Med en skolehage mener vi at elevene vil bli mer engasjert i bærekraftig utvikling og utvikle seg til mennesker som har et bevisst forhold til vår håndtering av naturen. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Husfliden i LillesandLillesand naturvernforbundLillesand folkebibliotek |
Buskerud
Darbu barneskole |
Livet i på og ved Fiskumvannet |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Prosjektet vil bidra til å sikre at alle elever ved skolen får mulighet for økt bevissthet rundt utfordringer i bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement ved å få kunnskap om og økt nysgjerrighet i forhold til livet i, på og ved Fiskumvannet før og nå. Komme oss vekk fra en praksis der det er tilfeldig om elever opplever fuglereservatet, nærstudiet av livet på og ved vannkanten, pilketurer på isen, osv. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 4. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Eiker historielagFiskum utmarkslagNorges Jeger- og fiskeforening |
|
Drammen videregående skole |
Våkn opp, vår forbruksvalg |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsettingen er at elever på VG1 skal få en større bevissthet som forbrukere og konsekvenser av egne valg. De skal forstå til konsekvenser knyttet til egne og samfunnets valg rundt forvaltning av ressurser, som avfall, vannforbruk, energi og konsument. Elevene skal samarbeide med lokale aktører og gjøre undersøkelser i lokalmiljøet knyttet til sin problemstilling. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Kommunale bedrifterLokale bedrifterRenovasjonselskap |
|
Røyken videregående skole |
Bærekraft næringsliv i nye Asker kommune? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.DNS skal undersøke om næringslivet i nye Asker kommune er bærekraftig i et miljøperspektiv. Vi ønsker å rette fokus på både offentlig og privat næringsliv. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?evt. andrePippin Ferner (redesign)Statkraft Tofte Biomass HubKantinen ved Røyken vgs (eget foretak)Asker, Røyken og Hurum kommune-nye Asker kommune |
|
Sydskogen barneskole |
Sydskogen skole - veksthus-LAB |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.I Sydskogen skolens nye veksthusrom skal både planter og tverrfaglig kunnskap dyrkes gjennom elevstyrte prosjekter, hele skoleåret. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Høgskolen i Sørøst-Norge (v/Doktorgradsstipendiat Kristin Gregers Eriksen)Klima- og kulturformidling v/Inger Bondevik GrimmKirkerud andelsgårdSydskogen barnehageTorvbråten skole |
|
Tyrifjord barne- og ungdomsskole |
Bærekraftig matglede |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Den naturlige skolesekken skal gi elevene kunnskap, ferdigheter og holdninger som gjør dem i stand til å forstå utfordringene knyttet til miljøet, til å ta bevisste valg og til å gi dem vilje til å handle og ta ansvar for en positiv utvikling. DNS vil bidra til økt kompetanse for bærekraftig utvikling hos alle elever og lærere. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Sunnhetsbladet (Norsk bokforlag)Tyrifjord videregående skole (skolens gårdsdrift) |
|
Vestsiden ungdomsskole |
Løkkene i Håvet - bevaring av kulturminner - biologisk mangfold |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Opprettholdelse av kulturminner og biologiske mangfoldet. Har artsmangfoldet endret seg? Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?BirøkterlagetHistorielagetLaagendalsmuseetKongsberg kommune |
|
Ål ungdomsskule |
Sykling for berekraft! |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Finne ut om det at fleire syklar meir, kan gje betre folkehelse og lågare energiforbruk i samfunnet. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Andre etter kvart som vi skrider framSykkelmiljøet på Ål, v/" prosjektet Tråkk N Roll"Folkehelsekoordinator |
Finnmark
Honningsvåg skole |
Nordkappskolen i utvikling |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.DNS skal gjennom praktisk og variert undervisning øke kompetansen til elevene om hvor sårbart vår natur og nære havområder er for ytre påvirkning som forurensning og forsøpling og DNS skal også bidra til økt kompetanse for bærekraftig utvikling hos elever, lærere og andre ansatte ved skolen. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn, 5. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Hold Norge rentScandic (forespørres)Ungt entreprenørskapNordkapp turlagNordkapp næringshage og kommunen |
|
Pasvik skole |
Ulike samfunn - felles natur. Bærekraftig utvikling i grenseområdet mellom Norge og Russland |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Den norsk-russiske grensen er en strengt militærovervåket grense, og et skarp skille mellom to svært ulike samfunn. Forurensingen fra smelteverkene på russisk side kjenner ingen grenser, det gjør heller ikke nedbørsområdene til Pasvikelva og dyrelivet i området. Undervisningen i prosjektet skal se på hvordan de tre aspektene i bærekraftig utvikling vektlegges i de to landene, og hvilken betydning det har for miljøet i grenseområdet. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Psvik kraftPasvikdalen jeger og fiskNILU (Norsk institutt for luftforskning)NIBIO Svanhovd |
|
Saga skole |
Livet er best ut# - Hva bør Skogvannet og området rundt benyttes til? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Vi ønsker at elevene ved Saga skole skal få økt kompetanse om bærekraftig utvikling i sitt nærmiljø og økt kompetanse om hva som skal til for å ta vare på Skogvannet og området rundt Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Universitet i TromsøNerskogen idrettslagSNO,Alta kommune |
|
Samisk videregående skole og Reindriftsskole Kautokeino |
Et lite stykke verden - et avisprosjekt om bærekraftig utvikling |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.DNS skal bidra til økt kompetanse for bærekraftig utvikling hos alle elever og lærere ved skolen, og i lokalsamfunnet. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Alle elevene må i tillegg bruke lokalsamfunnet i arbeidet med problemstillingen.Avisen Avvir |
|
Tverrelvdalen skole |
Plastavfall - bør jeg som forbruker gjøre en forandring? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsettningen er å skape varige holdningsendringer og bevisstgjøre elevene på at hvert lille bidrag kan gjøre en forskjell. Elevene skal få kunnskaper som vil gi dem en tro på at bærekraftig utvikling er viktig for framtiden. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:9. trinn, 8. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Finnmark friluftsrådVefas GjennvinningAlta Kommune |
|
Øvre Alta skole |
Prosjekt i Gargiaelva |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Å gi elever på mellomtrinnet (5. - 7. trinn) en innføring i ferskvannsøkologi. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?ALI - Alta Laksefiske Interessentselskap |
Hedmark
Ajer ungdomsskole |
Bærekraftig utvikling ved Mjøsas bredd |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Målet med å delta i den naturlige skolesekken er at elevene skal få økt handlingskompetanse for bærekraftig utvikling gjennom å utvikle egne kunnskaper, holdninger og ferdigheter innenfor temaet. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Graminor, Norsvin, Geno og Høgskolen INNSkogfrøverketNorturaNaturskolenHIAS |
|
Midt-Østerdal videregående skole Koppang |
Hvordan kan skolen bli mer miljøvennlig / bærekraftig? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Prosjektet med avfallshåndtering skal bevisstgjøre elevene på eget og skolens forhold til bruk av ressurser. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Moelven ØsterdalsbruketHøgskolen i Innlandet, Campus EvenstadStor-Elvdal kommune / FIAS |
|
Romedal ungdomsskole |
Ut i naturen - vannet som grunnlag for liv |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevene skal erfare og oppleve menneskers påvirkning på et økosystem. De skal teste ut valg som bidrar til bærekraftig utnyttelse av natur. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:9. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Romedal og Vallset jeger- og fiskeforening |
|
Trysil montessoriskole sa |
Bærekraftig husholdning |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Skolen vil at elevene skal lære at og hvordan man kan bruke de resurser man har. I tillegg til det prosjekt elevene allerede jobber med vil vi også fokusere på klesindustrien. Vi vil gå inn på hvordan klesindustrien organiseres og at man ikke trenger å kjøpe nye klær. I steden kan du re-designe de klær du har eller kjøpe brukt. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Bente BjørkliDorthe Pentzen |
|
Vestad skole |
Ut av klasserommet - Inn i fremtiden! |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsetningen er å legge til rette for at nærområdet til skolen skal knyttes opp mot temaet bærekraftig utvikling på en systematisk måte. Dette gjennom systematisk bruk av Langsletta med aktiviteter rundt mangfoldet av fugleliv, insekter, jordbruk, hogst etc. Målet er at elevene skal se viktigheten av å bevare artmangfoldet, dyreliv, planteliv og naturområder. De skal gjennom dette få en opplæring som er opplevelses- og erfaringsbasert og handlingsrettet. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Trond Berg - Biolog og journalistStrandfossen- og Skjefstadfossen energiverk (Eidsiva)Jakt og fiskeforeningen i HedmarkNorsk skogmuseumElverum vannverk |
|
Østre Trysil montessoriskole sa |
Montessori 2030 |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Prosjektet Montessori 2030 skal øke kompetansen for bærekraftig utvikling gjennom å arbeide med FN:s 17 bærekraftsmål. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Lokale bedrifterSkoler i andre landMontessori innlandetGrendeutvalget Østby |
Hordaland
Malmanger skule |
Frå Fjord til Bord |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovudmålet vårt er at elevane skal få kunnskap om korleis ein kan nytta fisk som berekraftig matressurs. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:6. trinn, 4. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Lokale kokkarHjønnevåg A/SLokale fiskerar |
|
Rubbestadneset skule |
Mikroplast - kunnskap, konsekvens og tiltak |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.DNS skal hjelpe oss til å sette i gang eit større prosjekt med fokus på mikroplast som ein av dei store miljøutfordringane lokalt og globalt. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Naturvernforbundet, HordalandHavforskingsinstituttetSIM, Sunnhordland interkommunale miljøverkBømlo Kommune |
|
Skogsvåg skule |
Fugl eller fisk; Korleis kan vi knyte det daglege arbeidet vårt til berekraftig utvikling? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.* Elevane skal få auka kunnskap om vårt biologiske mangfald, samanhengar mellom naturgrunnlaget og bygda vi lever i. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?BIRBlom fiskeoppdrettKulturkontontoret i Sund, studentar frå UiBFN-sambandet, skulen er ein FN-skuleTrellevik kystkultursenter, lokale fiskarar |
|
Skranevatnet skole |
Fra hage til mage |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevene skal få økt kompetanse om bærekraftig utvikling ved å lære å sette frø og se utviklingen fra frø til plante til høsting og lære om biologisk mangfold. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Bærekraftig liv - Apeltun/ Skjold |
|
Stord vidaregåande skule |
Berekraftvekene 2019 |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Vidareføring av prosjektet me starta i 2017. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Samrbeidsrådet for SunnhordlandMaritime Clean TechKirkens nødhjelpStord kommuneFN-sambandet |
|
Storebø skule |
Havet som næring og nabo |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevane skal bli kjent med kva havet har å sei for Austevoll som samfunn. Dei skal læra å ta vare på dei ressursene havet gjer. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Dof AsaFiskerimuseet i BergenAustevoll laksepakkeriFiskeoppdrett MelaksHavforskningsinstituttet i Austevoll |
|
Søråshøgda skole |
Søråshøgda - en grønnere skole. |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Å gi elevene våre verktøyene og kunnskapen som trengs for å fremstå positiv, både i handling og ord, for en miljørettet skole, samt ivaretakende overfor naturen, på skolen og i nærområde. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Mette Nygård HavreBIR |
Møre og Romsdal
Bekkevoll ungdomsskole |
Hånd i hånd for bærekraftig utvikling |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hvordan kan enkeltpersoner bidra til bærekraftig utvikling ved å ha et bevisst forhold til eget forbruk? Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Coop MEGAHotell AlexandraScandic SeiletFRETEX MoldeRIR - Romsdal Interkommunale Renovasjonsselskap |
|
Godøy skule |
Frå hav og jord til matbord |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Å bidra til økt handlingskompetanse for berekraftig bruk av Giske kommune sine naturressurser: Hav og jord. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Atlanterhavsparken, ÅlesundLineflåten frå Godøya/Lokale fiskararBonden Leif Steinar Alnes/ Sunnmøre MuseumNorsk landbruksrådgjevar Olav Synnes ( Giske komune)NMK/Høgskulen i Ålesund |
|
Hessa skole |
Opprette og drive skolehage - lokal og økologisk matproduksjon |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Vi er igang med å opprette en bærekraftig skolehage. Målet er å gi elevene økt forståelse for økologi og bærekraftig utvikling og hva det betyr for helse, miljø, framtid og nåtid. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:6. trinn, 5. trinn, 3. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?(Klippfiskakademiet - Atlanterhavsparken)Marit Madsen, gartnerVibeke Evensen, gartner ved Lotics |
|
Tingvoll vidaregåande skole |
Solstrøm i praksis med tverrfaglig fokus |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsettingen er at elevene skal få økt kunnskap om fornybare energikilder og økt bevissthet rundt energibruk. Elevene skal prosjektere, installere og følge opp et solstrømanlegg på skolen. I nært samarbeid med eksterne aktører, som Sol- og bioenergisenteret på Tingvoll, vil dette bidra til økt miljøengasjement og bygge opp ferdigheter for en bærekraftig fremtid. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Tingvoll sol- og bioenergisenter |
|
Vågstranda skule |
Frå hav og jord til bord |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Vi har eit mål om aktiv bruk av nærmiljøet og lokale samarbeidspartar. Dette samarbeidet ønskjer vi å planfeste for å sette det i system og oppnå kontinuitet og progresjon frå 1. - 7. klasse der alle elevar deltek i aktivitetar nedanfor kvart år. Vi ønskjer med dette å oppnå eit betre samarbeid med lokalmilljøet, kjensle av tilhør og lokal identitet og praktisk og aktiv læring. Gjennom dette ønskjer vi at elevane skal oppleve utforskande læring om bærekraftig utvikling, ivaretaking av miljøet og lokale yrkestradisjoner. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Lokale bønder med sauedrift, 2-3 stkLokal fiskar med fiskebåt Gjermundnes landbruksmuseumSalmar GeneticHjelvik settefiskanlegg |
Nordland
Melbu skole |
Kyst-og industrisamfunnet på Melbu gjennom 100 år. |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Bevisstgjøre elevene Melbu`s historie innen fiskeri og industri gjennom siste 100 år. Hvordan har dette påvirket lokalsamfunnet før og nå. Hva kan vi gjøre for en bærekraftig utvikling med hensyn til dagens resurser. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?OrdførerReno VestNordlaksIndustriMuseet |
|
Nordhus skole |
Det digitale nærmiljøet |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Nærmiljøet skal være rammen for å utvikle, utprøve og evaluere ulike undervisningsopplegg knyttet til biologisk mangfold og naturens dynamiske prosesser. Gjennom bruk av digitale verktøy i feltsituasjoner skal vi handle lokalt, men spre kunnskap og holdninger i det offentlige rom. Elevene skal gjennom bærekraftig undervisning utvikle kunnskap, holdninger og refleksjoner. Lokal innsikt skal bidra til global forståelse. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Norsk havbrukssenterLeka barne - og ungdomsskoleTrollfjell friluftsrådVega Media |
|
Steigenskolen Nordfold |
Grønn skole |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Overordnet mål er å skape bevissthet om en bærekraftig og miljøbevisst hverdag i alle områdene som inngår i forbrukerkretsløpet samt lære om og tilby gjennomførbare og anvendbare rutiner og løsninger for miljøutfordringer i skolehverdagen. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Iris - miljøtorgetNæringslivet i SteigenSteigen hagelagEva Bakkeslett - kunstnerHolt 4H Læringstun Tromsø |
|
Tverlandet oppvekstsenter avdeling skole |
GSPR - gården som pedagogisk ressurs |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Jeg kan benytte meg av ressursene i bygda mi, og ta vare på dem for neste generasjon. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Marit LangelandØverstuen gårdValberg gårdNybrot gårdDagsvik gård |
Oppland
Bøverbru skole |
Naturens eget spiskammers |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsettingen med prosjektet er å øke voksne og barns bevissthet rundt naturressurser i lokalmiljøet. Vi ønsker særlig å legge vekt på produksjon, tilberedning og foredling av mat på en bærekraftig måte, gjennom å bli kjent med og ta i bruk mulighetene som finnes i vårt nærmiljø. Rundt skolen vår har vi flere små innsjøer, bekker, skog og landbruk som vi ønsker at elevene skal få god kjennskap til. Vi ønsker også å knytte temaet matproduksjon til gamle tradisjoner. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Jeger- og fiskeforeningenLokale bønder / skogseierMjøsen skog ved Lars Ligaard (Leder i Gjøvik -Toten skogeierområde)"Eldregruppa" |
|
Jevnaker ungdomsskole |
Et bærekraftig forhold til forbruk og gjenvinning |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Alle i vår skole (elever og ansatte) skal gjennom dette tverrfaglige prosjektet få et reflektert forhold til sammenhengen mellom forbruk og avfall, og viktigheten av resirkulering. Vi ønsker at dette skal føre til en bærekraftig praksis blant elever og ansatte, samt et rent og ryddig ute- og innemiljø. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?HRA |
|
Lesja skule |
Lesjaungdom med trua på ei grøn framtid |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.DNSprosjekt skal hjelpe oss å auke kompetansen rundt tverrfagleg undervisning og dybdelæring , samt gje våre ungdommar kompetanse og tru på korleis dei kan bidra til ei berekraftig utvikling. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Energisenteret Hunderfossen + Det norske skogselskapLesja historielag Eidefoss (lokalt kraftselskap) NGR (NordGudbrandsdalen renovasjonsselskap)Lesja kommune - avdeling forvaltning og utvikling og Lesja Fjellstyre |
|
Thune skole |
Thunemyra - ei slåttemyr i skolens nærområde som er veldig sjelden |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsettingen med prosjektet er å fremme opplæring for bærekraftig utvikling med utgangspunkt i nærmiljøet. Vi ønsker gjennom aktiv deltakelse å utfordre, utforske og utvikle elevene slik at de er i stand til å forstå og bidra til løsninger på dagens og fremtidens miljøutfordringer. Vi ønsker også å gi elevene våre glede og kunnskap om det å ferdes ute i naturen. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Evt. Lena vid.g ved Valle. V.Trond Nordraak.HIL - RealfagskommuneLokale skog- og jordbrukere. Aage Midtbu og Vegard ThuneGjøvik/Toten meldemsområde - Mjøsen skog v. Lars Ligaard.Høyskolene i Mjøsområdet. |
|
Valdres vidaregåande skule |
Utforskning av naturverdier i Dokkadeltaet naturreservat |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Målet med opplegget er å gi elevene økt kunnskap om naturverdier og bærekraft, gjennom ferdsel og undersøkelser av økosystemet i det vernede Dokkadeltaet. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Dokkadeltaet nasjonale våtmarkssenter AS |
Oslo
Blindern videregående skole |
Bærekraftig endring - Elevene i Vg1 ved Blindern vgs skal utvikle større handlingskompetanse innen klima, ved å foreta en type endring parallelt med kunnskapstilegnelse fra fire ulike fag |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Utvikle elevens kompetanse med hensyn til en mer bærekraftig verden, og da spesielt i relasjon til fremtidige klimaendringer. Elevene skal bevisstgjøres på tiltak som er aktuelle for å kunne påvirke klimaendringene i positiv retning. De skal utforske ulike muligheter for hvordan de selv kan bidra til en ansvarlig og aktiv deltakelse, for eksempel gjennom personlig forbruksvalg, teknologisk nytenkning, politisk engasjement, arbeid i frivillige organisasjoner. Prosjektet skal utvikle elevens handlingskompetanse gjennom å utvikle deres kunnskap, ferdigheter og holdninger til bærekraftig utvikling. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?AndreGreenhouse, OsloNatur og ungdomILS, UiO |
|
Lutvann skole |
Forskerspirer studerer fugler |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Lutvann skole ønsker at elevene skal oppleve naturen og lokalmiljøet og slik få anledning til å utvikle glede, undring og respekt for mangfoldet i naturen, samt få mulighet til å utvikle kreativitet, nysgjerrighet og interesse for å utforske naturen. Elevene skal lære seg å være ute og utvikle kunnskap om menneskets plass i naturen. Gjennom dette vil de få opplevelser og erfaringer som gir forståelse og kunnskaper i alle fag, få sansemotorisk trening og mestringsopplevelser ved å være i bevegelse og ved å mestre et bredt utvalg aktiviteter, alene og sammen med andre. Elevene vil på denne måten utvikle evne til innlevelse og respekt for seg selv og andre og få kunnskap og erfaringer som gjør at de tar ansvar for balanse i miljøet. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Foreldrene ved skolen gjennom FAUHaugerud hagelagHamar NaturskoleNorsk Ornitologisk forening |
|
Majorstuen skole |
Majorstuen skole - Et miljøfyrtårn |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsetningen med prosjektet er å gi elevene gode holdninger og miljøbevissthet som de tar med seg videre inn i voksenlivet. For å få til dette må vi øke kompetansen for bærekraftig utvikling hos alle lærere og elever. Gjennom undersøkende og utforskende undervisning ønsker vi at elevene skal få forståelse av hvordan alt i naturen henger sammen, og hvilke konsekvenser deres handlinger kan ha på dette samspillet. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Oslo kommuneTotalmiljø ASRuskenOslo elveforum |
|
Marienlyst skole |
Nedbryting og ny vekst - Et samarbeidsprosjekt mellom skole og AKS for å kompostere matavfall til ny jord til skolehagen |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevene skal få forståelse for biologisk nedbryting i naturen (jf Kunnskapsløftet 06, kompetansemål etter 4.klasse). Elevene skal lære å kildesortere og kompostere matavfall og planterester fra skolehagen kan bli til ny jord (jordforbedring). Elevene skal få oppleve å dyrke grønnsaker i skolehagen og tilberede egen mat av det de høster. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:4. trinn, 3. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Norge miljø-og biovitenskaplige Universitet (Har søkt om å bli med i samarbeidsprosjekt)Renovasjonsetaten |
|
Oslo Voksenopplæring Sinsen |
Alnavassdraget i spagat mellom hensyn til naturmiljøet og arealbehovet til godstransporten |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Lage og gjennomføre et undervisningsopplegg for integrering av våre elever i norsk språk, samfunnsliv og forhold til naturen. Gjennom arbeid med tekster og bidrag fra interesseorganisasjoner skal elevene forberede seg til å oppleve Alnavassdraget i spagat mellom natur, boligbehov og varehandel. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Oslo Elveforum har bidratt, men deltar ikke direkteGeitmyra birøkterlagGeitmyra skolehageNaturvernforbundet Oslo og Akershus |
|
Sofienberg skole |
Bærekraftig utvikling tilknyttet Akerselva |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Den naturlige skolesekken skal gi elevene kunnskap om samspillet mellom mennesket, natur og miljø og gi et bevisst forhold til naturen i lokalmiljøet. For å bevare biologisk mangfold er det viktig at vi kjenner til utfordringer i lokalmiljøet og reflekterer rundt hvordan vi kan utnytte ressursene rundt oss på en bærekraftig måte. Vi ønsker at elevene skal bli kjent med Akerselva og miljøet rundt elva i både et historisk og i et dagsaktuelt perspektiv. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Ønsker samarbeid med RuskenØnsker samarbeid med Oset vannbehandlingsanleggØnsker samarbeid med Akerselvas vennerArbeidermuseet |
|
Stovner videregående skole |
Skolehage - året rundt |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Skolen ønsker at elever skal få god forståelse for hva bærekraftig utvikling innebærer, samtidig jobbe med fremtidsrettede løsninger. En skolehage brukes som utgangspunkt for undervisningsopplegg. Med opplevelser her ønsker vi at elevene får større forståelse for sammenhengene mellom natur og samfunn. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Vi ser nærmere på et samarbeid med "Lif laga" http://www.stovnerungdom.no/liflaga |
|
Sykehusskolen i Oslo |
Fra betong til takhage - Etablering av en skolehage på Ullevål sykehus |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Gjennom prosjektet «Fra betong til takhage» ønsker Sykehusskolen i Oslo å etablere en skolehage til bruk i undervisningen av barn og ungdom innlagt ved Ullevål sykehus. Elevene vil ha aktiv rolle i hele prosessen gjennom oppdrag knyttet til planlegging, bruk, og undersøkelser av skolehagen som økosystem. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG110. trinn, 9. trinn, 8. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Fragment v/ arkitekt Arild EriksenBybonden i OsloBarne- og ungdomsklinikken, Oslo Universitetssykehus |
|
Trosterud skole |
BieTheChange - Et prosjekt om hvordan du kan redde bien og verden |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Målet med prosjektet er at elevene skal forstå at de har en viktig rolle i naturens kretsløp og at de kan være med å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette vil vi gjøre ved å: Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Dr. Dedichens DrivhusTrosterud parsellhagelag |
Rogaland
Hauge skole |
Lothelabben - en tverrfaglig arena for dybdelæring og dannelse |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Heve kompetansen hos elever og ansatte innenfor bærekraftig utvikling og skape en tverrfaglig arena for dette. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Kristen Rønnevik - Grønn Hagepleie |
|
Husabø skole |
Bzzzz, redd biene! |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsettingen med prosjektet er å viderutvikle prosjektet vi startet dette skoleåret, slik at alle lærere på skolen blir involvert. Samt at planer/opplegg som er blitt utarbeidet/prøvd ut blir implementert i skolens årshjul. Vi prøver også å innvolvere flere fag i prosjektet. Arbeid med skolehage er startet, men et slikt prosjekt må jobbes med overtid for at vi skal få et ønsket godt resultat. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Gartner/vaktmester Ole Leth Jensen Maria Anna B. Bu spesilist i honningbieavl/ lærerNaturvernforbundet, JærmuseetPlantekspertise ved Hageland Egersund ved Grete Hetland Hansen Birøkter Geir Arne Berg og Morten Svanes |
|
Kvalavåg montessoriskole AS |
Vårt søppel - en ressurs |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Kvalavåg Montessoriskole vil lære elevene våre at søppel kan igjenbrukes i skolehverdagen vår og vise at søppel kan være en ressurs. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Loop MiljøskoleFriluftsrådet VestKarmøy KommuneStena RecyclingBorgaredalen Avfallsanlegg |
|
Randaberg videregående skole |
Miljø og forsøpling i skolens nærområde |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Det er et tverrfaglig prosjekt i bærekraftig utvikling, med fokus på forsøpling og plastavfall. Målsettingen er at elevene skal få en bredere forståelse for bærekraftig utvikling, og kunne knytte det opp mot problemstillinger i nærområdet gjennom forskjellige typer undersøkelser. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Bedrifter/personer og organisasjoner i nærmiljøetNaturvernforbundet, Rogaland Terje Torkildsen, miljøengasjert forfatter og lærer (Norsk)Cleane Shores Randaberg |
|
Skeisvang videregående skole |
Etablere en marin forskningsstasjon på Vibrandsøy, for overvåking av Karmsundet |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Målsettingen er å etablere en "Marin forskningsstasjon med laboratorium og utstyr" på øya Vibrandsøy, ved Haugesund. Fra stasjonen kan vi drive miljøovervåkning av Karmsundet. Samt lære om hvordan ulike marine ressurser har blitt utnyttet opp gjennom tidene. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Haugesund TuristforeningRogaland fylkeskommuneUni resesarch PolytecHaugesund Kommune |
|
Solvang skole |
Hva slags forvaltning og skjøtsel kan ha positiv innvirkning på biologisk mangfold, opplevelse og bruk av friluftsområder i skolens nærmiljø? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevene skal få bli med prosessen som landskapsarkitekter. Elevene skal få innblikk i anbud, kostnader og tilrettelegging. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:6. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Høgskolen VestlandetFriluftsrådet Vest v/ Knut Arild Sørensen |
|
Vardafjell videregående skole |
Lokale løsninger på globale problem |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Målsettingen er at elevene skal lære om globale utfordringer som global plastforsøpling og global oppvarming, og utforske lokale løsninger på utfordringene med fokus på avfallshåndtering, transport og matproduksjon. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?ByhagenSkeie gårdSykkelbyen HaugesundNaturvernforbundetHIM |
|
Øygard ungdomsskole |
Hageprosjekt - fra brakkmark til bærekraft |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Vi ønsker å øke elevenes kunnskap om bærekraftig utvikling, og utfordre deres holdninger innen natur og utemiljø. Vi ønsker å skape nysgjerrighet, og gjøre dem i stand til å utvikle ferdigheter i å planlegge og utføre forsøk. Elevene skal skape prosjekter hvor vi håper at det sakl oppleve dybdelæring, og problemløsning som de kan få nytte av i flere fag. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Kjell Todnem- bondeStian Mikalsen-birøkterSusan Falck-Lovesey - tilrettelegger for skoleprosjekter i UKJone og Torill Hauken - Øygard andelsgårdAne Harestad- Jæren fosøksring |
Sogn og Fjordane
Flatbygdi skule |
Etablering av samarbeid med skulegard om skulehage og andre pedagogiske aktivitetar knytt til gardsdrift |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevane skal få kunnskap om kvar maten me et vert produsert, og korleis den kan bli produsert på ein økologisk og berekraftig måte. Stikkord: jordliv, insekt, kompost, kretslaup, frå jord til bord Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Vik Jakt- og fiskelagVik BondelagGarden på Hønsi ved Loek Laumans |
|
Flora vidaregåande skule |
Kva skal Flora leve av i framtida? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Alle elevane på vg1 skal utforske ulike framtidsnæringar i Flora Kommune for å sjå kva som kan vere alternative bærekraftige satsingsområde framover. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?+++Eksisterande samarbeidspartnarar innan yrkesfaga Maritim Forening Sogn og FjordaneAksello (lokalt selskap for næringsutvikling) |
|
Luster oppvekstsenter avd skule |
Gamalt nytt, del 3 |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Videreføre og kvalitetssikre prosjekta me har hatt i to år (søppelsortering, minske matavfall), samt skape eit nytt uteskuleområde nærmare oppvekstsenteret. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?FAULokale byggfirmaFjordglasJordeigareLuster bygdelag |
|
Torvmyrane skule |
Bør vi dyrke poteter i Norge? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.God start på skulegangen med aktive læringsmåtar knytt til lokalmiljøet. Elevane skal erfare skilnaden på det å skaffe seg mat før og no, og kunne svare på spørsmålet i tittelen ut frå ulike perspektiv. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Tett samarbeid med barnehaganeLokale kjøpmennKystmuseet i Sogn og Fjordane |
|
Ålfoten oppvekstsenter skule |
Neset - eit klasserom ute i naturen |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Vi har eit ønske om å arbeide vidare med eit tidlegare prosjekt knytt til "Neset" som stamplass. Her bygde vi m.a. eit grindbygg i fjor. Målet med prosjektet no, er å la elevane få vere med på prosessen med å utvinne tjære. Seinare skal dei få vere med å tjærebre grindbygget vårt. I tillegg skal vi bruke nærmiljøet i den tverrfaglege undervisninga. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Lokale ressurspersonar |
Svalbard
Longyearbyen skole grunnskole og videregående S |
Kortreist mat i Longyearbyen |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.DNS skal være med å bidra til økt kompetanse for bærekraftig utvikling hos alle elever og lærere ved Longyearbyen skole. Ved å undersøke om Longyearbyen bør satse på kortreist grønt så vil vi prøve øke forståelsen for hvordan vi som forbrukere kan bidra til et mer bærekraftig samfunn. Elevene på 4. og 9.trinn er med på å plante og høste grønnsaker som skal brukes til matlaging. Dette gjør vi i samarbeid med Polar Permaculture. De får kjent på og prøvd ut å plante noe selv, og se hvordan det gjøres i en større skala hos Ben i PP. Samt skal de undersøke den ordningen som er nå med import av nesten alt grønt via fastlandet. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:9. trinn, 4. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Aktiv i Friluft LongyearbyenLongyearbyen jeger og fiskUNISSysselmannenPolar Permakultur |
Telemark
Bergsbygda montessoriskole |
Bergsbygda Montessoriskole, en bærekraftig økologisk læringsarena for alle. |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Skolen som organisasjon skal ta ansvar for miljøet og menneskene gjennom sine valg i den daglige drift. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Besøksskoler og organisasjonerEidanger andelsgård |
|
Borge skole |
Skolehage på Borge |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevene skal få kunnskap om og bevisste holdninger til miljø, dyrking, forbruk og bærekraftig utvikling. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Porsgrunn andelsgård |
|
Nome videregående skole avd Søve |
Energiløype fornybar energi |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Prosjektet skal gi elevene god innsikt og kunnskap i bærekraftig utvikling og et solid grunnlag for egne forbruksvalg på veien mot et bærekraftig forbruksmønster. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Eksterne foreleser til Kick Off, navn ikke på plass enda |
Troms
Borkenes skole |
Fra arktisk jord til bord (videreføring/videreutvikling) |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Skolens prosjektgruppe er i ferd med å utvikle et helhetlig løp for ungdomstrinnet med problemstillingen: "Bør man i hovedsak benytte seg av mat som er produsert lokalt?". Vi mener at denne problemstillingen berører bærekraftbegrepets tre dimensjoner på en relevant måte. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:9. trinn, 8. trinn, 5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Kvæfjord PensjonistforeningHolt 4H LæringstunRå videregående skole |
|
Grytøy oppvekstsenter avd skole |
Grytøy gjennom 100 år - mer bærekraftig før enn nå? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Mål for prosjekter er at elevene skal lære om dagliglivet på Grytøy gjennom 100 år – mer bærekraftig før enn nå?  Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Pensjonerte gårdbrukereLokale gårdbrukereSør-Troms museumGrøtavær leirskole |
|
Indre Kåfjord barne- og ungdomsskole |
Fra frosten jord til bord - skolehage og mikroplast fra lokalmiljøet |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Dette er et todelt prosjekt som skal være med å la elevene lage sin egen mat og la elevene se miljøpåvirkning de er med å forårsake. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Andre lokale med kunnskap om matplanterLyngen HagelagUniversitetet i TromsøLokale bønder |
|
Mortensnes skole |
Skolehage |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Skolehagen skal gi elevene en annen arena der de kan utforske, planlegge sesongen, jobbe fysisk, lære mer om bærekraftig utvikling og kortreist mat. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:6. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?KløverhagenHolt læringstun |
|
Stangnes skole |
Bergselva - Et truet økosystem? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Opplegget skal hjelpe elevene å utvide sin kompetanse på flere områder knyttet til Samfunnsfag og Naturfag gjennom å arbeide med spørsmålene: Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:9. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?VeterinærinstituttetHarstad /omland sportfiskere |
|
Øvre Bardu skole |
Elgen i Øvre Bardu |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevene skal gjennom undring og utforskende læring, bli bedre kjent med elgen som en del av skogens mangfold og lokalmiljøet vårt, og dens betydning for sosiale, økonomiske og miljømessige forhold, både lokalt, regionalt og globalt. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Rohkunborri nasjonalpark Bardu bygdekvinnelagØvre Bardu driftsplanområde m/lokale jaktlagPolar Park og Barnas NaturparkBardu kommune, enhet landbruk – elgforvaltning i Bardu |
Trøndelag
Brekkåsen skole |
Fuglekasser i nærmiljøet vårt |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Vi ønsker: Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Norsk ornitologisk forening (NOF Sør-Trøndelag)Jardar Cyvin (NTNU) |
|
Flatåsen skole |
Leirelva som undervisningsarena |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevene skal kunne kartlegge de sosiale-, økonomiske-, historiske- og miljømessige verdiene rundt Leirelva. De skal utvikle handlingskompetanse i tråd med prinsippene bak undervisning for bærekraftig utvikling. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn, 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?AllskogTrondheim renholdsverkHeimdal- og Byåsen historielag |
|
Guri Kunna videregående skole |
Bærekraftig forvaltning av Froan verneområde |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Øke forståelsen for, utfordringene med og kunnskapen om hvordan norsk natur kan forvaltes etter bærekraftige begreper. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Norsk senter for bygdeforskning NTNUStatens Naturoppsyn |
|
Hunn skole |
La humla suse |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Xxx Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Xxx |
|
Overhalla barne- og ungdomsskole |
Lokale elver og gytebekker som pedagogisk ressurs |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.DNS skal ta utgangspunkt i lakseelvene i Namdalen, og bruke dem som utgangspunkt for å lære elevene om bærekraftig utvikling og god, helhetlig forvaltning av de ressursene elvene gir. Elevene skal lære om hvordan årstidene og ulikt klima påvirker lakseelvene. De skal lære om hvordan vi kan arbeide for å ta best mulig vare på elvene for fremtidige generasjoner, og hvilken nytteverdien, i et bredt perspektiv, Namdalen har av sunne lakseelver Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Overhalla jeger- og fiskeforbund. |
|
Ranheim skole |
Vikelva og Trondheimsfjorden |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Uteskole og tverrfaglig arbeid hvor fokus er på nærmiljøet og det maritime mangfoldet i Vikelva. Målet er at elevene skal tilegne seg kunnskap, gjennom tverrfagelig undervisning, om hvordan de selv kan bidra til å ivareta elva og skape bærekraftig utvikling i nærområdet i årene fremover. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Grønn barneby, Trondheim KommuneMiljøenheten i Trondheim Kommune/NINATrondheim Bydrift |
|
Rennebu barne- og ungdomsskole |
Buvatnet - fra fugl til fisk, en læringsarena med mangfold |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Gjennom prosjektet skal vi gi elevene en bedre forståelse for samspillet i naturen, hvilke faktorer som påvirker nærområdet vårt og hva vi kan gjøre for å ivareta og utbedre det. Vårt prosjekt skal bidra til å gi økt forståelse for og kompetanse om bærekraftig utvikling hos alle elever og lærere, og vise verdien av den kunnskapen. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Rennebu jeger og fiskRennebu kommune, ved skogruk og landbruk |
|
Rye skole |
Høstadhaugen og omkringliggende kulturlandskap som læringsarena |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Fremme opplæring for bærekraftig utvikling med utgangspunkt i nærmiljøet. Vi ønsker at skolens elever skal ha god forståelse for dagens og fremtidens miljøutfordringer. De skal også ha kunnskap nok til å kunne bidra med løsninger på de miljøutfordringene samfunnet står ovenfor. Samtidig ønsker vi å skape gode opplevelser og øke elevenes kunnskap om det å ferdes i naturen. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Rye barnehageNTNULokal eier og forvalter av verneverdig kulturmark Sissel Langørgen. |
|
Saksvik skole |
Prosjekt fjord og fjære |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Skolen lager et undervisningsopplegg for første til sjuende trinn med utgangspunkt i Trondheimsfjorden og Saksvikfjæra, som skal gi elevene og lærerne økt kompetanse i bærekraftig utvikling. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Torstein Saksvik, GrunneierSturla Jacobsen, Vann og avløp Malvik kommuneLars Slettom, miljørådgiver i Malvik kommunePeter van Marion, biolog. |
|
Steinerskolen på Rotvoll |
Bevaring av mangfold i et urbant miljø |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsettingen er å øke kunnskapsnivået og engasjementet blant ungdom for å ta vare på mangfoldet i kulturlandskapet på Rotvoll. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Trondheim kommuneCamphill |
|
Stiklestad skole |
Få Brokskitbekken tilbake som gytebekk for sjøørret |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Verdal kommune har startet ett restaureringsprosjekt av gytebekker for sjøørret. En av disse bekkene er Brokskitbekken. Bekken renner rett ved skolen. Skolen ønsker å være en del av restaureringsprosjektet, slik at elevene kan utvikle en økosentrisk bevissthet, hvor man oppnår den erkjennelse at flora og fauna også har en verdi i seg selv. Skolen skal bidra til at elevene utvikler vilje til å tå vare på miljøet Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:6. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Elveutvalget i Verdal jeger- og fiskeforeningNVE region Midt-NorgeNorges miljø-og biovitenskapelige universitet, Ås |
|
Strinda videregående skole |
Hva er mitt bidrag? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsettingen med prosjektet er at elevene i stadig flere hverdagssituasjoner skal stille spørsmålet "Hva er mitt bidrag?", innforstått "for å sikre bærekraftig utvikling". Vi ønsker at elvene gjennom kunnskap og egne undersøkelser skal bli i stand til å vurdere hva som er bærekraftige valg, både på individuelt nivå og for samfunnet under ett. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Enova, Changemaker, Powerhouse, ASKO (hydrogenproduksjon)FN-sambandet, Natur og UngdomTrondheimm renholdsverk, Trondheim energierk, Miljøpakken TrondheimSINTEF; ulike institutt med kompetanse innen fornybar energi, transport, planleggingNTNU; ulike institutt med kompetanse på klimaendring, fornybar energi, plast, naturressursforvaltning |
|
Strindheim skole |
Svevestøv ved Strindheim skole |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Med utgangpunkt i de lokale utfordringene Strindheim skole opplever gjennom svevestøv, grunnet plassering nært en sterk trafikkert vei, skal elevene bevisstgjøres de økonomiske, sosiale, helse- og miljømessige konsekvenser dette representerer. Vi ønsker å utfordre elevene til å utforske hva svevestøv fører til og hvordan de kan finne løsninger på problematikken gjennom å engasjere seg i demokratiske prosesser for å påvirke sitt nærmiljø, men også nasjonalt og globalt. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?VeivesenetVitenskapsmuseetRingve botaniske hageIPS Trondheim Bydrift Norges astma- og allergiforbund, Trøndelag |
|
Sunnland skole |
Under visning i bærekraftig utvikling (tittel ikke bestemt enda) |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Prosjektet er ikke ferdig planlagt. Gjennom dialog med Tanja Cecilie Lund søker vi med bakgrunn i de tanker og mål vi har om prosjektet pr. 15. mars. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Uavklart |
|
Sørenget oppvekstsenter avd skole |
Bærekraftig forvaltning av elg |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Gjennom prosjektet ønsker vi at elevene skal forstå hva bærekraftig utvikling er. Gjennom å lære om elgen, dens plass i naturen og hvilken innvirkning den har på omgivelsene skal de få innsikt i det miljømessige aspektet ved bærekraftig utvikling. Når vi ser på elgens samspill med mennesket og samfunnet vil de lære om den sosiale delen av begrepet. Til sist skal vi jobbe med de økonomiske sidene ved elgjakt og feks skader på skog. Vi ønsker prosjektet skal bidra til at våre elever skal få mer innsikt slik at de blir i bedre stand til å gjøre gode etiske valg for å skape en bærekraftig verden. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Vi ønsker også å knytte til oss andre instanser og vil jobbe videre med dette.Viltnemda i Namsos v/Knut NordfjellmarkVidar Stamnes, skogeier i vårt nærområde, elgjeger i jaktlag, bonde og lærer ved en annen skole i kommunen. |
|
Vanvikan skole |
Livet rundt oss. Et skoleprosjekt om artsmangfoldet i nærområdet. Hvordan ta vare på det og hvordan øke det? |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Målet er å formidle kunnskap om artsmangfoldet og øke interessen for dette blant barn og unge.Tap av biologisk mangfold er en stor utfordring i verden i dag. Prosjektet tar sikte på å øke kunnskapen om artsmangfoldet i nærmiljøet og elevene vil blant annet lære om hvordan menneskelige aktiviteter kan være en trussel for enkelte arter. Elevene skal bli bevisst hva bærekraftig utvikling vil si i denne sammenhengen. F.eks hvor viktig pollinerende insekter er for blant annet matproduksjon og hva som kan skje hvis arter av insekter forsvinner. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?NTNU VitenskapsmuseetNordisk Informasjonssenter for Flaggermus v/ Leif GjerdeFagerli NaturgårdLaHumlaSuseHumlebuzzen med Tor Bollingmo |
|
Verdal videregående skole |
Framtidas bevisste forbrukere - hvordan øke kunnskapen om ulike produkter og kosekvenser produksjonen har for miljøet vårt. |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.DNS og Verdal videregående skole skal øke elevenes bevissthet om utvalgte varer og produkters vei fra framstilling, via markedet og til nedbryting. Gjennom økt kunnskap og forståelse for ulike produkters vei fra første trinn i produksjonen til nedbrytning, ønsker vi å være med på å utvikle mer etiske forbrukere i et mer bærekraftig samfunn. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Indre Trondheimsfjord våtmarkssenter Natyrvernforbundet, Verdal Inherred renovasjonEcopro, Verdal |
Vest-Agder
Byremo videregående skole |
Interessekonflikter knyttet til Mandalsvassdragets ressurser |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Målet med prosjektet er å øke elevenes kunnskaper omkring bærekraft og interessekonflikter i lokalsamfunnet. Elevene skal gjennom prosjektet få innblikk i at det kan være knyttet ulike interesser og bærekraftige dilemmaer til bruk av ressurser i vassdraget. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?FLIRMandal SjøørretklubbAgder Energi |
|
Farsund ungdomsskole |
Prosjekt Havmonsteret |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Skolen skal sette av en uke hver vår til arbeid med tverrfaglige oppgaver med fokus på bærekraftig utvikling. Hovedfokus er plast i hav og marine problemstillinger. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Lister friluftsrådLista våtmarkssenterFarsund kommuneRedningstjenestenStatens naturoppsyn |
|
Kristiansand katedralskole Gimle |
Bærekraftig vern av naturområder - Jegersbergsområde |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevene skal få kunnskap og erfaringer ved å arbeide praktisk, og utforske naturtyper, samt bygge fellesskap og gode holdninger mellom ulike elevgrupper på skolen vår. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Vest-Agder FylkeskommuneKristiansand kommuneUniversitetet i AgderGimle naturmuseum og botaniske hager |
Vestfold
Granly skole |
Skolehagen i Horten |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Elevene i Horten skal dyrke grønnsaker for å forstå hva kortreist mat er. Vi vil gi barna en opplevelse av å høre til i en større sammenheng. Barna skal bruke kroppen og sansene på en annen måte enn de ville gjort i et vanlig klasserom. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:6. trinn, 5. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Lokale bønderHorten kommune, Park og idrettFøniks |
|
Helgerød skole |
Bekken som læringsarena om miljø og bærekraftig utvikling |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.1) Oppnå tverrfaglig læring i uterom om bærekraftig utvikling og miljø. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Sandefjord KommuneForeningen "Levende bekker"Nærmiljøutvalget HelgerødNorske LakseelverFylkesmannen i Vestfold |
|
Orerønningen ungdomsskole |
Bærekraftig hei-dag- grønt fokus |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Arbeid med FNs bærekraftsmål nr 12 "Ansvarlig forbruk og produksjon" sees på som endel av opplæringen Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?VesarHorten kommune |
Østfold
Askim videregående skole |
Bærekraftig utvikling i den nye storkommunen Indre Østfold |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Målet er gjennom et tverrfaglig undervisningsopplegg å sette elevene i stand til å undersøke og drøfte problemstillinger i tilknytning til bærekraftig utvikling i Indre Østfold. Resultatet eleven sitter igjen med etter undervisningsopplegget vil være en drøftende tekst der eleven som en del av sin research for oppgaven har utført undersøkelser i lokalmiljøet av enten naturvitenskapelig eller samfunnsfaglig art. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Smaalenenes avisIndre Østfold Renovasjon (IØR)DynatecGlavaIndre Østfold kommune |
|
Hans Nielsen Hauge videregående skole |
Havdroneprosjektet ved Hans Nielsen Hauge VGS |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Havdroneprosjektet er et tverrfaglig prosjekt i naturfag, geografi og kroppsøving som blant annet bruker avanserte undervannsdroner til å utforske marine forhold i skolens distrikt. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:VG1 Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?(Blueye Robotics - https://www.blueye.no/ - leverer drone - usikker hvordan forholdet blir i år 2)(Skjærgårdstjenesten - https://www.skjaergardstjenesten.com/ - var planlagt år 1 men av (u)praktiske årsaker ble deltakelsen begrensetTrashTag - https://www.facebook.com/trashtagprojectKystlotteriet - http://www.kystlotteriet.no/Ytre Hvaler nasjonalpark - https://www.ytrehvaler.no/ |
|
Hoppern skole |
Fra Vansjø til Værla |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Bevisstgjøre elevene på vår ungdomsskole på at alt som foregår innenfor et nedbørsfelt av arealbruk, før eller siden vil påvirke havområdene der nedbørfeltet har sitt utløp. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:10. trinn, 9. trinn, 8. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Oslofjordens FriluftsrådRenseanlegget på FuglevikVannverketSolgaard avfallsanlegg |
|
Tistedal skole |
Bærekraftig utvikling av den femte sjøen i Haldenvassdraget; Femsjøen |
Mer infoHovedmålsetting for prosjektet.Hovedmålsettingen for prosjektet er å berøre elever på alle trinn på skolen gjennom prosjektet i å gi Femsjøen en framtid der den fortsatt kan brukes som drikkevannsressurs, fiskeplass og del av et økosystem for alle levende organismer. Trinn ved skolen som deltar i dette prosjektet:7. trinn, 6. trinn, 5. trinn, 4. trinn, 3. trinn, 2. trinn, 1. trinn Hvilke samarbeidspartnere utenfor skolen vil bli trukket inn i prosjektet?Miljøprosjektet i Haldenvassdraget/ Halden komunneHaldenvassdragets kanalmuseum og vassdragsdirektørNorske skogArbeidernes Jeger og fiskeforeningHIØ |