natursekken.no blir drifta av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: natursekken@naturfagsenteret.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Referat fra regionsamling for barne- og ungdomsskoler i Troms, Finnmark og Svalbard, 19. april
Sted: Naturfagrommet 1083, 1. etasje i hovedbygningen ved UiT, campus Alta
(infoskranke ved hovedinngangen – spør der hvis du ikke finner frem)
Tid: kl 0930-1530 - Ta med navnelapp fra konferansen
Referat fra samlingen ligger som vedlegg.
Målet med dagen:
- øke bevisstheten rundt bruk av kritisk tenkning knyttet til undervisning for bærekraftig utvikling.
- bidra til refleksjon og framtidsplanlegging i skolens DNS-prosjekt
Program:
- Innledning med fokus på status og potensialet i skoleprosjektene.
- PAUSE
- Utforskende arbeidsmåter og kritisk tenkning
- LUNSJ (12-1245)
- Potensialet og framtidsplanlegging i eget prosjekt. Tverrfaglighet og kritisk tenkning.
- PAUSE
- UBU-aktivitet
Leseoppdrag 1
Nordisk arbeidsmodell for undervisning for bærekraftig utvikling, Naturfagsenterets rapport 1/2017 (Hefte utdelt på konferansen 9. februar)
side 30 – 32 : https://www.naturfagsenteret.no/c1515378/binfil/download2.php?tid=2196049
Artikkel 5. Att stärka elevers handlingskompetens för en hållbar utveckling
Tekst: Daniel Olsson & Teresa Berglund
- Se på figur 1 og les figurteksten.
- Les avsnitt nummer to med eksemplet om matinnkjøp.
Hvordan tenker du at undervisningen må legges opp for at elevene skal få innsikt i og
øvd seg på slike problemstillinger?
- Reflekter rundt perspektivene holisme og pluralisme i forhold til undervisningen i DNS- prosjektet ved din skole.
Leseoppdrag 2
Se på og gjør deg kjent med figuren og teksten nedenfor slik at du kan relatere deg til den i forhold til eget prosjekt på samlingen.
Kontaktperson: Stig Misund