Hopp til hovedinnhold

Referat fra nettverkssamling for eksterne aktører + skoler i DNS, 19. november 2019

Sted: Sentralen, Øvre Slottsgt 3
Tid: 10.00 – 15.00

24 aktører fra 13 organisasjoner deltok sammen med 22 lærere på årets andre nettverkssamling i Den naturlige skolesekken. Fra forrige samling hadde vi tatt med oss innspillene om hvilke forventninger lærerne hadde til deltakelse i nettverket og hva de eksterne tenkte var viktig å fokusere på i fortsettelsen for å nå målet

Målet med nettverket er å etablere en gruppe med eksterne aktører som vil bidra til å utvikle og prøve ut prinsipper for samarbeidet mellom eksterne aktører og skoler i arbeidet med bærekraftig utvikling.

Samlingen startet med et blikk på de nye læreplanene hvor alle tenkte på og diskuterte hvilke nye muligheter de mener den legger til rette for og hvordan deltakelse i dette nettverket kan være et bidrag for å oppnå dette.

En spørreundersøkelse over tre år til lærere som har deltatt i DNS viser at det er et potensiale i forhold til det å dra nytte av eksterne aktører i undervisningen. Første året i Nettverket diskuterte de eksterne hva som er viktig å ta hensyn til når eksterne og skole skal samarbeide. Utgangspunktet for diskusjonen var artikkelen Samarbeid mellom skole og eksterne aktører. Naturfag (2), 58-61, Scheie, E., & Korsager, M. (2014). Lenke til artikkelen her.

Som en videreføring av dette valgte hver gruppe to-tre områder de var godt i gang med å samarbeide om og sa litt om hvordan de har jobbet med dette. Videre valgte de to-tre områder de tenker det er viktig å fokusere på fremover. Ordene var: eierskap, rammer, rolleavklaringer, mål, kompetanse hos samarbeidspartnerne (lærere og aktører), ikke for vidløftig, reelle problemstillinger, relevans, motivasjon, elevutbytte, læringsarena og demokratisk deltakelse

Bilde 1 fra nettverkssamling for eksterne aktører + skoler, 19. november 2019

Før gruppene skulle starte opp med å lage en presentasjon av eget prosjekt så vi på hvordan ulike aktiviteter og verktøy kan være nyttige når man skal planlegge et undervisningsopplegg som skal knyttes til bærekraftig og hvordan man kan legge til rette for at undervisningen ikke bare handler om bærekraftig utvikling, men også er et bidrag til elevenes handlingskompetanse.

Presentasjonene av eget prosjekt er et dokument som skal jobbes med i en prosess hvor både lærere og eksterne aktører deltar. Refleksjonene, diskusjonene og valgene man tar underveis kan være like verdifulle å dele med andre som den ferdige presentasjonen. På den måten kan andre lærere bli inspirert av tankegangen og modellen når de skal planlegge og gjennomføre undervisning for bærekraftig utvikling. Når prosjektet skal presenteres kan det handle om:

- problemstillingen
- hvordan kan problemstillingen knyttes til perspektivene miljø, sosiale forhold og økonomi
- hvilke fag og kompetansemål som skal med
- hvilken rolle lærer og ekstern aktør skal ha
- hvilke elevaktiviteter egner seg for å arbeide med problemstillingen
- elevutbytte - hva forventer vi at elevene skal oppnå av kunnskaper, ferdigheter og holdninger

 

Til slutt så vi litt nærmere på nærmiljøet som læringsarena i undervising for bærekraftig utvikling. Gruppene diskuterte og delte noen tanker om hvorfor de ønsket å bruke nærmiljøet som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling og hvilke utfordringer de så i forhold til dette. Diskusjonen ble oppsummert med utgangspunkt i artikkelen til Gabrielsen og Korsager (2018) som var gitt som leseoppdrag i forkant av samlingen.

Vi oppfordrer alle til å skrive en kort logg når dere har hatt samarbeidsmøter, med tanker og korte refleksjoner. Loggene gir oss verdifull innsikt i utviklingen av prosjektene og samarbeidet mellom eksterne og skole. Det er flott om loggene leveres inn via nettskjema.

Bilde 2 fra nettverkssamling for eksterne aktører + skoler, 19. november 2019

Neste møtepunkt er DNS – konferansen 7. februar på UiO.

Det vil bli både plenumsforedrag, en egen sesjon for Nettverket og mulighet for eksterne aktører til å stille med stand. I forkant vil dere få tildelt et tema knyttet til deres prosjekt som skal presenteres og diskuteres i gruppa på sesjonen deres.

 

Eldri Scheie og Lene Halvorsen

Nettressurser