Nyhetsarkiv

Plasta Bolognese klippet

Med "Plasta Bolognese" på menyen (21.06.2017)

Elever disker opp med en uappetittlig kunstutstilling laget av søppel fra Mossestrendene.

Solstrøm i praksis

Solstrøm til mobilen (31.05.2017)

På Tingvoll videregående setter sola elektronene i sving, og sørger for strøm til en lading av mobiltelefoner og PC-er. Les artikkelen i Aura avis. 

Miljøbevisste elever på Vestad

Miljøbevisste elever på Vestad (31.05.2017)

Vestad skole er med på prosjektet «Den naturlige skolesekken», og i år har de fokus på de miljøproblemene mikroplast og plast fører med seg.

Les artikkelen i iElverum.  

 

faksimile hitra frøya

Forsket på mikroplast - Skremt av sine egne funn (31.05.2017)

- Det mest skremmende er at denne plasten går inn i næringskjedene, og at vi får den i oss, sier Sara Knutshaug.

Les artikkelen i Hitra-Frøya. 

 

Kjeller skole

Nå har de åpnet dammen: – Vi har lært masse (25.04.2017)

Interessen for salamandere og deres ve og vel har fått solid fotfeste på Kjeller skole. Les artikkelen i Romerikes Blad.

Masahiko Ota, Elkdri Scheie, Majken Korsager

Japansk besøk til Den naturlege skulesekken (20.03.2017)

Ville læra om utdanning for berekraftig utvikling.

NRK Nordnytt

Plastavfall og handleposer på NRK Nordnytt (21.02.2017)

«Plastavfall» er tittelen på DNS-prosjektet elever ved 5. og 6. trinn på Tverrelvdalen skole i Alta gjennomfører skoleåret 2016/17. 20. februar ble de vist på NRK.

tømmerslep

Slik jobbet Tistedal skole med problemstillinger ( 3.02.2017)

Med «Tømmerdrift i og ved Femsjøen» har Tistedal skole jobbet fram en problemstilling med miljø, sosiale og økonomiske perspektiver, på tvers av fag og klassetrinn.

IMG_7513

Fjellsrud skole redder verden, litt! (23.01.2017)

Det kokte av engasjerte ungdommer og interesserte foreldre på Fjellsrud skole da jeg kom på besøk til dem den 14. desember. Jeg var invitert til å være med på «åpen kveld» i regi av elever, lærere og FAU. Denne kvelden ville de vise foreldre og alle som var interesserte, hva de hadde arbeidet med de tre siste dagene. Det var ikke småtteri!

Skriving i naturfag

Har nøklane til naturfag (21.12.2016)

I kjølvatnet av TIMSS- og PISA-resultata har mange lurt på korleis norske elevar kan bli betre i naturfag. Forskarane på Naturfagsenteret har svaret.

Tveitevatnet Slettebakken

Sarai og Eskils «klasserom» (12.12.2016)

Elever på Slettebakken skole vant Vassdragsprisen 2016 med prosjektet «Livet i Tveitevatnet». Oppslag i Bergensavisen fredag 9. desember.

Borhaug 1146

«Båro-Naturligvis» - en uke i juni ved Borhaug skole (18.11.2016)

Borhaug skole har vært med i Den naturlige skolesekken i flere år, og har jobbet frem prosjekt med lokal natur, kultur og bærekraftsperspektiv for alle sine klasser. 

Jordklode i hånd

Ta kontroll over tverrfaglig undervisning og samarbeid (18.10.2016)

Lærere som ønsker å drive tverrfaglig undervisning, opplever at de står i midten av en trekant der de tre sidene i trekanten er støtte fra skoleledelsen, samarbeid med kollegaene og læringsutbytte for eleven. Målet for deg som skal planlegge og utføre tverrfaglig undervisning bør være å oppnå en likesidet trekant i samarbeidet, der alle nivåene i samarbeidet er like viktig!

DNS-konferansen 2016: Opning ved Merethe Frøyland 8x5

Raud tråd gjennom oppstarten for Den naturlege skulesekken (20.09.2016)

– Viktig for oss å inspirere og motivere lærarar og skuleleiarar til å vidareføre jobben med å implementere utdanning for berekraftig utvikling på eigen skule, seier prosjektleiar Eldri Scheie.

Storhamar-Reportasje bilde 9

Glad i Mjøsa - et undervisningsopplegg om bærekraftig utvikling (18.07.2016)

«Jeg må bare finne litt plaster, han har falt på sykkelen og fått skrubbsår og forstuet en finger.» Jeg møter læreren utenfor lærerværelset med en av fjerdeklasseelevene som har hatt et hardt møte med asfalten på sykkelen på vei til skolen. Hun har hentet plaster og trøster og forbinder – og det ser ut som det har god effekt. Kollegaen står med mobiltelefonen for å ringe hjem til guttens mor, men får ikke kontakt. «Jeg la igjen beskjed på mobilsvar

LUMA-senteret logo

Har du undervist om klimaendringer? (29.06.2016)

Del dine erfaringer og delta på internasjonalt virtuelt forum i november!

SAM_2506

Ramberg skole i Moss satser på undervisning for bærekraftig utvikling ( 3.06.2016)

Ramberg skole i Moss er med i Den naturlige skolesekken. Rektor Anne Merete Johannessen ønsker at hele lærerkollegiet skal vite om skolens DNS prosjekt slik at de blir inspirert til å delta i arbeidet med å utvikle skolens elever kompetanser for bærekraftig utvikling. Mandag 2.mai var Naturfagsenteret derfor invitert til å holde seminar for hele lærerkollegiet.

Fisketur Lofoten DNS

Tverrfagleg undervisning lettare sagt enn gjort (19.05.2016)

Lærarane trur dei underviser tverrfagleg om berekraftig utvikling, men elevane oppfattar det ikkje slik.

Satte Reddals-poteter i skoletida – Eide skole

Satte Reddals-poteter i skoletida – Eide skole (10.05.2016)

Oppslag i Grimstad Adressetidende tirsdag 10. mai 2016, papirutgaven s. 16–17.

NTNUs realfagspris 2016

Realfagpris til ildsjel i DNS-prosjekt ( 9.05.2016)

NTNUs realfagspris for 2016 er tildelt Audun Jensen ved Sveberg skole i Malvik kommune. Prisen er tildelt for Salamanderprosjektet, utviklet gjennom deltakelse i Den naturlige skolesekken.

SAM_2490

Bærekraftig utvikling – et tverrfaglig tema ved Avdeling for lærerutdanningen i Levanger, Nord universitet ( 4.05.2016)

Tid og sted: 27. april 2016, Nord universitet, Avdeling for lærerutdanning, Levanger

Denne uken er et tverrfaglig prosjekt om Utdanning for bærekraftig utvikling satt på planen for alle førsteårsstudenter ved lærerutdanningen. Avdeling for lærerutdanning i Levanger inviterte Naturfagsenteret til å ta opp temaet med studentene og de ansatte.

20160414_082851

Alt har en sammenheng med vann! Utforskende undervisning på Skøyen skole (22.04.2016)

På pulten ligger en perm med et ark hvor det står «Underskriftskampanje for Frognerbekken». Det er allerede en del underskrifter på arket. Denne skal sendes til bymiljøetaten i Oslo kommune senere i dag, forklarer tre elever fra 6.trinn som sitter bak pulten. Elevene har laget en rapport der de har sammenstilt ulike resultater fra undersøkelser de har gjort omkring Frognerbekken og kommet med forlag på tiltak som de mener kan forberede nærmiljøet deres.

IMG_1381

Lødingen ungdomsskole har satt opp en vindmølle på sitt uteområde (19.04.2016)

Lødingen ungdomsskole er nå inn i 3. året i sitt DNS-prosjekt. De har dette året fått opp en «energibu» med vindmølle. Denne gir gode muligheter for å arbeide utforskende med problemstillinger knyttet til fornybar elektrisk energi. Elevene arbeider med oppgaver som har fokus på å belyse ulike sider ved vindkraftutbygging og i hvilken grad vindkraft kan ha sin plass i en bærekraftig utvikling.

Sjekket bærekraften i bygda

Sjekket bærekraften i bygda – Oppdal vgs ( 8.04.2016)

Oppslag i Opp fredag 8. april 2016 – papirutgaven side 13.

IMG_3820

Utforskende arbeidsmåter langs riksveien i Elverum - Vestad skole (29.03.2016)

Onsdag 17. februar er en grå og kald dag på Vestad skole i Elverum. Men femte trinn skal likevel ha deler av undervisningen utenfor klasserommet denne dagen. Elevene har den siste uken jobbet med et temaet vann og vann som ressurs som en del av skolens prosjekt i Den naturlige skolesekken. Målet med dette prosjektet er å gi elevene en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling, blant annet gjennom forståelse for at rent vann er en ressurs for fremtiden.

IMG_1322

Tenk-handle-lek! Kastellet skole og Aktivitetsskolen stiller ut sitt bidrag til en bærekraftig utvikling i Ekebergparken (18.03.2016)

Det er torsdag før påske og solens ståler har ikke helt kraften til å komme seg gjennom tåka som ligger som et lokk over Oslo by og Oslofjorden. Men det gjør ingenting for utenfor Lunds hus i Ekebergparken står barna fra 3.trinn på Kastellet skole, tett sammen og holder varmen og stråler! Det er nemlig de som har laget utstillingen «Tenk-handle-lek» nå skal innvies i Ekebergparken.

FL 16.mars

Den naturlige skolesekken om "Faglig læringsutbytte gjennom Læring i friluft" for Friluftsrådenes Landsforbund (FL) (18.03.2016)

Onsdag 16.mars hadde Den naturlige skolesekken foredrag på Friluftsrådenes Landsforbund (FL) sin årlige samling «Læring i friluft 2016».

Blogg Samisk Håkvik 2016.PNG

Samisk Prosjekt Håkvik - Bajásčuvget (15.02.2016)

Dette er en blogg for Håkvik skoles samiske prosjekt

Fugleføtter

Skolebesøk til Utleira skole (26.01.2016)

To av ildsjelene på Utleira skole har hatt som mål å være pådrivere for å utvikle undervisningsopplegg for 1. til 4. trinn som skal øke elevenes miljøbevissthet.

Forside Nesbru

Utforskende arbeidsmåter for bærekraftig utvikling på Nesbru videregående skole ( 4.01.2016)

Det er den 17.desember og dagen før juleavslutningen på Nesbru videregående skole. Ute er det snø og kaldt, men inne «koker det» - her er 185 elever fra vg1 klar til å vise fram posterne sine. Elevene har den siste uken jobbet med et tema knyttet til bærekraftig utvikling som en del av skolens prosjekt i Den naturlige skolesekken.

Snart norgesrekord for Jervtrud – Skjetlein videregående skole

Snart norgesrekord for Jervtrud (21.12.2015)

Oppslag i Adresseavisen tirsdag 21. desember 2015, papirutgaven side 16–17.

burfjord1.jpg

Skolebesøk til Kvænangen barne- og ungdomsskole ( 7.12.2015)

20. november gjennomførte Kvænangen barne- og ungdomsskole et 2-timers seminar for lærere på ungdomstrinnet, hvor undervisning for bærekraftig utvikling og deltagelse i Den naturlige skolesekken stod på programmet.

Eide skole 1

Eide skole vant klimapris for sitt miljøengasjement! ( 2.12.2015)

Utdanningsforbundets klimapris for 2015 gikk til Eide skole og Bakklandet barnehage for deres klima- og miljøprosjekter. Utdanning for bærekraftig utvikling har vært en sentral del av Eide skoles virksomhet i mange år. Skolen har vært en pilotskole i arbeidet med miljøfyrtårnsertifisering og har samarbeidet med flere eksterne aktører, som Universitetet i Agder, for å lage gode undervisningsopplegg om natur, miljø og kunst. Eide skole jobber tverrfaglig og grundig, og ansatte og elever har tatt initiativ både lokalt og nasjonalt for å bevare kulturmangfold og natur.

Steinaldertufter Skogfoss skole

Vernede omtåder Pasvik – Skogfoss skole (10.11.2015)

Oppslag i Sør-Varanger Avis tirsdag 10. november 2015, papirutgaven side 12.

et viktig tema Brekkåsen skole

Bærekraft på Brekkåsen skole (24.10.2015)

Oppslag i Trønderbladet lørdag 24. oktober 2015, papirutgaven s. 12

Unike muligheter for friluftsliv – Jørpeland ungdomsskole

Unike muligheter for friluftsliv (23.09.2015)

Oppslag i Strandbuen lonsdag 23. september 2015 – papirutgaven, side 16.

På klassetur med besøk av Umami – Borkenes skole

På klassetur med besøk av Umami (17.09.2015)

Oppslag i Harstad Tidende torsdag 17. september 2015 - papirutgaven, side 22.

Ekskursjon til Fiskvågvannet – Avisa Nordland

Ekskursjon til Fiskvågvannet – Rognan ungdomsskole (12.09.2015)

Oppslag i Avisa Nordland lørdag 12. september 2015 – papirutgaven, side 8.

Fokus på Håkvik

5.-klassingene fra Håkvik skole kommer (11.09.2015)

Oppslag i Fremover fredag 11. september 2015 - papirutgaven, side 12.

Hanstad skole insektregistering

Hanstad skole undersøker interessekonflikter i et skogsområde (27.08.2015)

Gjennom denne våren har 9. klasse på Hanstad skole jobbet med energi- og ressursbruk og miljømessige utfordringer knyttet til menneskets bruk av naturen. I et langsiktig perspektiv skulle undervisningen videreutvikle elevenes grunnleggende økologiforståelse og deres ferdigheter i utforskende arbeidsmåter.

Nordisk ministerråd

Støtte frå Nordisk ministerråd (26.08.2015)

Den naturlege skolesekken har fått støtte frå Nordisk ministerråd for å utvikle satsinga til eit nordisk nivå. 

rynkerose

Reportasje: Fotojakt på farlig ugress og hagerømlinger (24.06.2015)

Uniforum skriver om Fotojakten på svartelista arter. Også andre medier løfter fram dette viktige temaet. 

Fotojakten svartelista arter

Vinnarar av Fotojakta på svartelista artar! (22.06.2015)

Vi takkar alle deltakarar og bidragsytarar i vårkampanjen 2015. Av 99 deltakarar har vi valt ut eitt bidrag i kvar av aldersgruppene barnehage, 1.–4. trinn, 5.–7. trinn, ungdomstrinn og vidaregåande skole.

Fredrik II Borregaard

Ludvigsen-utvalget løfter fram Frederik II videregående skole (19.06.2015)

Ludvigsen-utvalget har overlevert utredningen sin til kunnskapsministeren og peker på prosjektet Miljøforsk ved Frederik II videregående skole.

Elevene har laget sin egen kokebok Tjøme.png

Elevene har laget sin egen kokebok – Tjøme ungdomsskole (13.06.2015)

Oppslag i Tønsbergs Blad lørdag 13. juni 2015 – papirutgaven, side 16.

Håkvik 1

Håkvik skole møter bystyret i hjembyen Narvik ( 9.06.2015)

Etter å ha jobbet gjennom skoleåret med et oppdrags-prosjekt i Den naturlige skolesekken, ble elever fra 4. og 7. årstrinn ved Håkvik skole invitert av ordføreren til å presentere sitt arbeid for bystyret i Narvik. Oppdraget handlet om å undersøke og verdifastsette naturområdet Håkvikleira - en langgrunn strandlinje beliggende i skolens umiddelbare nærområde. Bakgrunnen for at skolen ønsket å sette spesielt fokus på dette, var at en lærer ved skolen hadde blitt kjent med foreløpige planer om å bygge ut et nytt havneanlegg ved lokaliteten.

Hegra barneskole bilde 5.JPG

Hegra skole har adoptert en bekk ( 2.06.2015)

To entusiastiske lærere og en ivrig rektor har ved hjelp av støtte fra Den naturlige skolesekken utarbeidet et detaljert og omfattende undervisningsopplegg hvor de utnytter nærmiljøet som læringsarena. For Hegra barneskole var det naturlig å fokusere på problemstillinger knyttet til Stjørdalselva og dens omgivelser.

hegrasbekken stjørdalens blad

Stort og unikt skoleprosjekt i Hegrasbekken (28.05.2015)

Oppslag i Stjørdalens Blad torsdag 28. mai 2015 – papirutgaven, side 5.

Havnås1

Havnås skole med Hæra naturreservat som læringsarena (11.05.2015)

Været er grått, det er yr i lufta og elevene på 5. og 6. trinn fra Havnås skole starter denne skoledagen med en sykkeltur til Hæra naturreservat, hvor de skal møte ornitolog Bjørn Frostad. Elevene har vært her tidligere på våren og jobbet med fugl, så området er kjent for dem. Denne dagen står ringmerking av fugl og undervisning om fuglenes egenskaper på programmet.

NMBU 2

Den naturlige skolesekken på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) ( 4.05.2015)

Torsdag 16.april var Den naturlige skolesekken invitert til Norges miljø- og biovitenskapelige universitet  (NMBU) for å fortelle studentene om muligheter for til å drive utdanning for bærekraftig utvikling gjennom Den naturlige skolesekken.

Naturfag 1/15

Nytt nummer av Naturfag! ( 4.05.2015)

Vårens Naturfag-nummer handlar om jord – i samband med FNs internasjonale år for jordsmonn. Visste du at 1/4 av alt liv på jorda lever i jord?

Rosenvilde Elever som registrerer

«Rosenvilde i stratosfæren» - vær, klima og klimaendringer (16.03.2015)

Ti, ni, åtte, syv, seks….

Vi står på idrettsplassen på Rosenvilde videregående skole en solskinnsdag i mars, og hører på at 90 elever teller ned til oppskyting av en værballong.

Sanking i fjæra ble til kokebok – Risør barneskole.

Sanking i fjæra ble til kokebok – Risør barneskole. ( 5.03.2015)

Oppslag i Aust Agder Blad torsdag 5. mars 2015 – papirutgaven, side 14–15.

Oppdal vgs_Kristin

Oppdal videregående i Snøhetta-området (27.02.2015)

Elevene sto klare med presentasjoner fra feltarbeidet i Snøhetta-området. Hva hadde de observert og dokumentert fra en tre dagers tur ved Snøhetta? Oppdal videregående har en fantastisk utsikt rett inn i fjellområdet og lærerne ønsker at elevene ved skolen skal få kjennskap til Snøhetta-området, praktisere friluftsliv og stille spørsmål rundt forvaltningen av dette fjellområdet.

Friluftlivets år

2015 er friluftslivets år (12.01.2015)

Den offisielle åpningen av friluftslivets år er 13. januar. Da skal også mange av landets ordførere overnatte ute som en del av markeringen. Alle oppfordres til å ta ei #nattinaturen.

Fiskerbonden

Lærer om fiskerbonden i gamle dager ( 8.01.2015)

Oppslag i Framtid i Nord torsdag 8. januar 2015 – papirutgaven, side 12-13.

Ellen Hambro

Miljøblikk (11.12.2014)

"Blant de beste minnene jeg har fra min egen skolehverdag er når læreren tok oss med på utetime i skogen like bak skolen." Ellen Hambro – direktør for Miljødirektoratet – løfter fram Den naturlige skolesekken i sin blogg.

Program 17.september

Fra årets Nasjonale konferanse i Den naturlige skolesekken! (26.09.2014)

Onsdag 17. september deltok omkring 350 lærere og skoleledere fra 163 DNS-skoler på årets nasjonale konferanse i Den naturlige skolesekken.

NERA presen

Resultater fra spørreundersøkelse i Den naturlige skolesekken (11.03.2014)

5.-7. mars ble resultatene fra spørreundersøkelse i Den Naturlige Skolesekken presenteret på NERA -konferansen på Lillehammer. 

Fjellreven

Den naturlige skolesekken har fått en maskot! ( 5.02.2014)

 Fjellreven har blitt maskot for bærekraftig utvikling i Den naturlige skolesekken.

Eksterne Aktører2

Seminar for eksterne aktører (29.11.2013)

Torsdag 28. november deltok et trettitall på seminar for eksterne aktører i Den naturlige skolesekken. Fokus for dagen var samarbeid mellom skole og ekstern aktør. 

Tolga skole

Skolebesøk på Tolga skole (28.11.2013)

Tirsdag 19. november inviterte 10. klasse på Tolga skole til lokalprodusert og kortreist festmiddag.

Den naturlige skolesekken logo

Oppsummering og presentasjoner fra konferanser og samlinger høst 2013 ( 6.11.2013)

På lenkene under finnes oppsummering, film & bilder samt presentasjoner som kan lastes ned fra DNS-samlinger i høst. 

 

Dafnie-liste

Forskningskampanjen 2013 (19.06.2013)

3. klassingene på Lusetjern skole har deltatt i utprøvingen av årets Forskningskampanje som arrangeres av Forskningsrådet og skolelaboratoriet i Bergen i samarbeid med Naturfagsenteret. Kampanjen er landsdekkende og skal gjennomføres i september 2013. Opplegget passer til alle klassetrinn.

tromso4

Biologisk mangfold hele året - Tromsø 17. april (18.04.2013)

Naturfagsenterets tredje regionale konferanse våren 2013 hadde med foredrag om klima, fugletrekk og biologi og undervisning og strategi for bærekraftig undervisning. I tillegg fikk deltakerne med seg et feltarbeid i vårsolen, med tilhørende registreringer på Miljølære.

Trondheim2

Kulturminner og kulturlandskap - Trondheim 10. april (16.04.2013)

10. april arrangerte Naturfagsenteret en godt besøkt konferanse i Trondheim med den samfunnsaktive skolen i fokus. Elever i aktivitet med levende bygder, kulturminner og tradisjon ble løftet frem gjennom eksempler, foredrag og praktiske erfaringer på konferansen.

hav kyst skjell marin kråkebolle arendal

Hav og kyst - Arendal 20. mars ( 2.04.2013)

Det fantastiske livet i havet var tittel på foredraget havforskar Gro vane der Meeren heldt for fullsett sal i kulturhuset i Arendal 20. mars. Høvet var konferansen Hav og kyst. Tilhøyrarane kom frå skolar, forvaltning og forsking. Gjennom ein tettpakka konferansedag arrangert av Naturfagsenteret fekk 80 frammøte inspirasjon til samarbeid om registrering og forvaltning av det rike mangfaldet i sjøen.

Natursekken header

Kick-off, Den naturlige skolesekken 2012 ( 4.09.2012)

Kick-off, Den naturlige skolesekken 2012 ble arrangert i Oslo 17. oktober. Temaer i plenum var undervisning for bærekraftig utvikling, klasseledelse i et utvidet læringsrom og samarbeid skole-lokalsamfunn. I tilleg var det aktuelle og spennende parallellsesjoner tilpasset ulike undervisningstrinn.

Presentasjonene fra seminaret

Strategi for UBU

Kunnskap for en felles framtid (16.07.2012)

Kunnskap for en felles framtid

Revidert strategi for utdanning for bærekraftig utvikling 2012-2015:

 

Strategien har som mål å fornye satsing på utdanning for bærekraftig utvikling. Målet er at denne nye strategien skal være en støtte for å implementere utdanning for bærekraftig utvikling i utdanningen.
 

Hoder

Nasjonal konferanse 2011 (18.11.2011)

Konferansen UTVIDede læringsrom ble holdt på Grand Hotel i Oslo 1. november. Stor deltakelse, inspirerende fellesforedrag og aktualiserte parallellsesjoner ble godt mottatt. Statssekretær Heidi Sørensen deltiok og uttrykte stor begeistring for Den naturlige skolesekken.

Nettverk

Nytt samarbeid med høgskoler (19.09.2011)

Naturfagsenteret har gjennom prosjektet Den naturlige skolesekken opprettet regionale kontakter ved 5 høgskoler. De regionale kontaktene vil bidra til å styrke prosjektet regionalt med veiledning ut mot praksisfeltet.

Tre i bil

Skoler med støtte fra Den naturlige skolesekken 2011 ( 2.09.2011)

For skoleåret 2011-2012 har 94 skoler fått tildelt opp til kr 50 000,- fra Den naturlige skolesekken for å bruke nærmiljøet aktivt i undervisningen.

Miljøjournalistene listebilde

Miljøjournalister på TV (24.05.2011)

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen og Direktør i Klima- og forurensningsdirektoratet Ellen Hambro snakket om Miljøjournalistene på TV2.  Miljøjournalistene Rebekka Rustad og Emilia Henrietta Helander Olsen fra Fyrstikkallen skole, bidro med sine spennende erfaringer som reportere. Pilotprosjektet ved skolen har vært gjennomført med støtte fra Den naturlige skolesekken.

Logo DNS

Regionale samlinger ( 2.12.2010)

Naturfagsenteret inviterer skoler i DNS 2010/2011 til regionale samlinger i februar/mars 2011. Referansegruppa og tilhørende lokale organisasjoner i DNS inviteres til å delta som observatører. Skoler i ulike regioner deltar ved samlingen som ligger nærmest skolen.

plakat risør

Elever involvert i DNS-prosjekter viste seg frem ( 6.09.2010)

Elever fra Risør barneskole presenterte prosjektet sitt for Kronprinsparet under åpningen av utstillingen "Naturmangfold". Elever fra Lutvann skole deltok under åpningen av Norske naturfotografers utstilling "Vill, vakker og sårbar".

Naturmangfoldåret

Skoler i DNS viser frem prosjekter i Naturmangfold (27.08.2010)

Elever fra Risør barneskole viser frem sitt prosjekt om hummer til Kronprinsparet i forbindelse med åpningen av utstillingen Naturmangfold hos Vitensenteret Sørlandet 1. september. Elever fra Lutvann skole deltar på fotoutstillingen for Norske naturfotografer "Norsk natur-vill, vakker og sårbar" på Rådhusplassen i Oslo med åpning 1. september.

maur og målbånd

Tildeling av midler i Den naturlige skolesekken (18.08.2010)

Naturfagsenteret har gjennom prosjektet "Den naturlige skolesekken" tildelt midler til 109 skoler.

Lønneblad

Rapport og evaluering av Den naturlige skolesekken våren 2010 (18.08.2010)

Naturfagsenteret har laget en sluttrapport for Den naturlige skolesekken for perioden 2009/10 (se vedlegg "Sluttrapport DNS juni2010"). Rapporten ble overlevert Utdanningsdirektoratet og Direktoratet for naturforvaltning i juni 2010.

beagle

Europeisk prosjekt om trær (22.03.2010)

Skoler i flere europeiske land inviteres til å delta i et Miljølære-prosjekt der de følger årstidsvariasjonene til et tre. Om våren registreres knoppsprett, blomstring og blader, på høsten registreres frø, høstfarge og når bladene faller av treet. På nettsidene kan elevene sammenligne sitt eget tre med trær i andre land. Ved å sammenholde årstidsvariasjoner i trefenologi med historiske undersøkelser kan tre-fenologi brukes som indikatorer for hvordan miljøet endrer seg.

kimen

Undersøkende naturfag i KIMEN (22.03.2010)

Undersøkende naturfag inne og ute er tema i siste nummer av Naturfagsenterets skriftserie KIMEN. Publikasjonen tar utgangspunkt i prosjektet Forskerføtter og leserøtter og tar for seg undersøkende naturfag, grunnleggende ferdigheter og bruk av læringsmiljø utenfor klasserommet i naturfagundervisningen.

Den naturlige skolesekken logo

Mange skoler har søkt om midler i Den naturlige skolesekken (22.10.2009)

Det har kommet inn 258 søknader om midler til å gjøre aktiviteter i Den naturlige skolesekken.

Naturfagsenteret

Rapport og evaluering av Den naturlige skolesekken (24.08.2009)

Naturfagsenteret har ferdigstilt sin rapport og evaluering av Den naturlige skolesekken (DNS) for Kunnskapsdepartementet og Miljøverndepartementet.

Hummer

Erfaringsseminar i Den naturlige skolesekken (16.06.2009)

Seminaret ble et drøftingsmøte om erfaringer så langt og om hvordan aktørene ser for seg veien videre. På seminaret 7.mai møttes pilotskolene og ressursgruppa, og 8.mai møttes involverte organisasjoner, institusjoner og ressursgruppa i Den naturlige skolesekken.


Erik Solheim

Miljøvernministeren på Mørkvedmarka skole (16.06.2009)

Møkvedmarka skole driver undervisning i Bodømarka, og miljø- og utviklingsminister Erik Solheim er så glad for prosjektet at han vil andre skoler i Norge skal gjøre det samme.