Hopp til hovedinnhold

”Fra jord til bord” – Årssyklus til sauen

Temaet for undervisningsopplegget er sauehold og matproduksjon i Lyngen.  Temaet er valgt fordi landbruket (62 aktive bruk - 102 årsverk) og sauehold spesielt står meget sterkt i Lyngen kommune. Kommunen har rundt 50 aktive bruk, spesielt er det også at flere unge har satset på jordbruk. Likevel blir næringa stadig mer perifer og ukjent for barn og unge som vokser opp i kommunen. 

Undervisningsopplegget er ment å gi et bidrag til bærekraftig utvikling gjennom å fokusere på naturens bæreevne, antall sau kontra beitegrunnlag og dyrket areal til forproduksjon. Ideen er å følge sauen fra unnfangelse til slakt, produksjon og konsum av tradisjonsmat. Underpunkter er:

1. Avl og genetikk, drektighet og lamming.

2. Foring i fjøs.

3. Sau på beite

4. Innsanking

5. Utvelgelse av slaktedyr

6. Slakting

7. Produksjon av tradisjonsmat

8. Festmåltid for foreldre og søsken 

Læringsarena

Foruten skolens fasiliteter vil undervisningsopplegget gjennomføres ute på gården og ute i naturen. Det er også nylig oppstartet en bedrift som driver bearbeiding av lokalt kjøtt til nisjeprodukter under egen logo. Denne bedriften vil være naturlig å besøke. 

Undervisning for bærekraftig utvikling

Utviklingen går mot stadig større bruk, og i enkelte områder ser det ut til at en nærmer seg en grense for hvor mange sau det er mulig å ha på beite. Samtidig fører økende antall vinterfora dyr til økende arealkrav til dyrket innmark og det dyrkes stadig opp nye områder. Er dette bærekraftig utvikling? Økende antall dyr fører også til økende kraftforbruk – bærekraftig utvikling? Bøndene utvider sine beitområder ved å transportere sau til andre tidligere ikke utnyttede beiteområder. Dette medfører transport med bil eller traktor – bærekraftig utvikling?

Utforskende arbeidsmåter

Dette punktet er vanskeligst å konkretisere, men elevene vil bli utfordret på flere delemner i prosjektet, for eksempel beite og vekst, naturens tåleevne, bærekraftig utvikling.