Den naturlige skolesekken

... er en nasjonal skolesatsing som skal bidra til at barn og unge gjennom opplæringen får kunnskap om og blir bevisste på bærekraftig utvikling og klodens miljøutfordringer.

Blomst_spør

Utlysninger av midler

Søknadsfrist for skoler: 30. mars 2017.
Søknadsfrist eksterne aktører 1. mars 2017.

regioner natursekken

Regionale samlinger våren 2017

Her finner du datoer for vårens samlinger. Program kommer fortløpende. Du finner også referater fra høstens samlinger.

Bjørlien

Underveisrapport for skoleprosjekter

Underveisrapporten er et prosessdokument som skal leveres innen utgangen av januar 2017. 

5E

Ressurser

Ressurser som kan brukes til å planlegge og gjennomføre undervisning i bærekraftig utvikling.

Tveitevatnet Slettebakken

Sarai og Eskils «klasserom»

Elever på Slettebakken skole vant Vassdragsprisen 2016 med prosjektet «Livet i Tveitevatnet». Oppslag i Bergensavisen fredag 9. desember.
Jordklode i hånd

Ta kontroll over tverrfaglig undervisning og samarbeid

Lærere som ønsker å drive tverrfaglig undervisning, opplever at de står i midten av en trekant der de tre sidene i trekanten er støtte fra skoleledelsen, samarbeid med kollegaene og læringsutbytte for eleven. Målet for deg som skal planlegge og utføre tverrfaglig undervisning bør være å oppnå en likesidet trekant i samarbeidet, der alle nivåene i samarbeidet er like viktig!
DNS-konferansen 2016: Opning ved Merethe Frøyland 8x5

Raud tråd gjennom oppstarten for Den naturlege skulesekken

– Viktig for oss å inspirere og motivere lærarar og skuleleiarar til å vidareføre jobben med å implementere utdanning for berekraftig utvikling på eigen skule, seier prosjektleiar Eldri Scheie.
Storhamar-Reportasje bilde 9

Glad i Mjøsa - et undervisningsopplegg om bærekraftig utvikling

«Jeg må bare finne litt plaster, han har falt på sykkelen og fått skrubbsår og forstuet en finger.» Jeg møter læreren utenfor lærerværelset med en av fjerdeklasseelevene som har hatt et hardt møte med asfalten på sykkelen på vei til skolen. Hun har hentet plaster og trøster og forbinder – og det ser ut som det har god effekt. Kollegaen står med mobiltelefonen for å ringe hjem til guttens mor, men får ikke kontakt. «Jeg la igjen beskjed på mobilsvar.»
LUMA-senteret logo

Har du undervist om klimaendringer?

Del dine erfaringer og delta på internasjonalt virtuelt forum i november!

Nyhetsarkiv

.

Natursekken i media